De Rembrandtlaan in Veghel
De Rembrandtlaan in Veghel

PvdA Meierijstad denkt aan tunnel onder kanaal bij Veghel: ‘Neemt veel overlast weg’

Algemeen 2.105 keer gelezen

VEGHEL | De verkiezingstijd is aangebroken en dus ook de tijd van proefballontjes en futuristische ideeën. Volgens PvdA Meierijstad liggen er kansen om te kijken naar slimme en leefbare oplossingen voor de verkeersdoorstroming van de N279 bij Veghel. “Oplossingen die eigenlijk ruim tien jaar geleden al bedacht waren. Namelijk: een route onder de grond”, aldus de politieke partij. 

“Al een aantal jaren rijden we soepel van Veghel naar ’s-Hertogenbosch en andersom. Vaak iets te hard, want de prettige weg nodigt uit om sneller dan de 80 km/u te gaan rijden.
De route naar Helmond is zover nog niet. Daar liggen veel uitdagingen rondom dorpen en natuur. En ook de flessenhals door Veghel maakt het er niet makkelijk op hier snel een snelle weg neer te leggen. De route tussen de N279, de A50 en het industrieterrein (vooral via de Rembrandtlaan en de Taylorbrug/Corridor), is nu al een dramatische situatie. En met de groei van de industrie en het aantal bedrijven, wordt dat alleen maar erger met de vrachtwagens en containers die daar overheen denderen. Dat moet anders”, vindt Silvia Derks van PvdA Meierijstad. Ze vindt dat er voor de weg door Veghel, los van de ontwikkeling van de N279, een oplossing voor de lange termijn moet komen. Derks: “En niet die idiote korte haak in de Rembrandtlaan.”


De Zuid-Willemsvaart en de N279.

Ondertunneling van het kanaal
En dus denkt Derks aan iets anders. Rond 2010 heeft de fractie van Hart voor Veghel al een verkenning gedaan naar de ondertunneling van het kanaal bij Veghel. “Een weliswaar wat duurdere maar zeker haalbare optie die voor de lange termijn écht een oplossing kan bieden voor het vele verkeer. Het zou veel overlast wegnemen en voorkomen en de luchtkwaliteit kan zelfs worden verbeterd door het wegvangen van fijnstof in de tunnel. De andere fracties en de provincie waren daar toen nog niet klaar voor of hadden er geen zin in. Tijden zijn echter veranderd”, denkt Derks. Volgens haar is een tunnel graven onder het kanaal technisch helemaal niet zo ingewikkeld, onder andere omdat de bodem bijvoorbeeld zacht genoeg is om te graven.

Onderzoeken
“Nu we tijd hebben gekregen om ons weer te bezinnen op de situatie rondom de N279, wat houdt ons dan nog tegen om nu echt te gaan onderzoeken of een tunnel een serieuze en haalbare optie is? Hebben we het lef om voor een innovatieve oplossing te kiezen die verder gaat dan eventjes een weg verbreden? Er zijn veel voorbeelden van knelpunten die via een tunnel zijn opgelost: de A2 door Maastricht, het station in Best en ook in Vught zijn ze bijna zover. Waarom dan niet in Meierijstad?”, vraagt Derks zich hardop af. PvdA heeft vragen gesteld aan het college over hun bereidheid hierover mee te denken.

De Rembrandtlaan in Veghel
De Zuid-Willemsvaart met daarnaast de N279.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant