Afbeelding

Significant

Algemeen Column Hans van der Wijst 1.122 keer gelezen

Het verbaast me telkens: onderzoeknieuws dat wordt gepresenteerd alsof het zojuist is ontdekt. Let op! Intensief speurwerk heeft uitgewezen dat er een verband is tussen het toegenomen aantal elektrische fietsen en de stijging van het aantal verkeerdoden. Gôh, zag ik niet aankomen. Dus er zijn meer fietsdoden gevallen omdat ze ongeveer twee keer zo hard gaan. O ja, en het is een significante toename. 

Met de opkomst van de elektrische fiets, er worden er inmiddels méér van verkocht dan exemplaren zónder ondersteuning, kon iedereen toch op z’n klompen (zeker hier in Brabant) aanvoelen dat het aantal slachtoffers…eh …significant zou stijgen. En waar in de wielerwereld iedereen helmen opzet om in ieder geval ernstig hersenletsel te beperken, rijdt zo’n beetje de hele e-bikewereld zónder zo’n beschermend hoofddeksel rond. Zeker onder de zeventig. Best raar. 

Als fervent fietser op zowel racefiets als mountainbike, zette ik vanaf het begin een helm op. Hoorde bij de outfit. Vond ik. Aan mogelijk hersenletsel dacht ik toen nog niet. Dat ik er terecht een op had, ondervond ik meermaals. De meest beschamende? Bij een rood stoplicht (van belang), vastgeklikt in de pedalen, te maken krijgen met zijwaartse zwaartekracht. De schoenen niet meer loskrijgend, zwierig omvallend (dat wel) vervolgens met mijn slaap op het wegdek ketsend. Hulde aan de helm!

Dus wanneer ik sportfietsende collega’s tegenkom zónder beschermend hoofddeksel, denk ik steevast aan ‘onverantwoord’. Bij een popi-Jopie-type (persoonlijke inschatting), die de wind over zijn onbedekte hoofd wil voelen suizen, gaan mijn gedachten naar zijn verzekering. Hopend dat die goed is. Dat we anders met z’n allen voor zíjn roekeloosheid moeten opdraaien. Ik heb solidariteit hoog in mijn vaandel staan, maar begin last te krijgen van mensen die dat vooral een belangrijke eigenschap bij ánderen vinden…

Daarom nu alvast de uitslag van een volgend opzienbarend onderzoek: Het aantal verkeersdoden onder kinderen/jongeren gaat ook significant stijgen! Hoe ik dat weet? Omdat steeds meer jeugd op een elektrische fiets rondscheurt. Oké, wat behendiger dan e-bikers op leeftijd, maar…en dat gaat het onderzoek ook uitwijzen…ze rijden vaak maar met één hand. Al bellend en append dik 25 rijdend is een uitdaging die ze graag aangaan. Andere weggebruikers vinden dat lastig. Ook komt er sub-onderzoek over de bereidheid van Nederlanders om op de e-bike een helm te dragen én eventuele verplichting te accepteren. Ben daar overigens, na onlangs zelf een e-bike te hebben aangeschaft, nog wel mee aan het worstelen. Hoe erg? Significant…

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant