<p>In Meierijstad steeg het aantal laadpalen in een jaar tijd van 252 naar 321.</p>

In Meierijstad steeg het aantal laadpalen in een jaar tijd van 252 naar 321.

Aantal laadpalen voor elektrische auto’s in Meierijstad blijft stijgen

  •   keer gelezen

VEGHEL | In Meierijstad is het aantal laadpalen voor elektrische auto’s in een jaar tijd gestegen met 27 procent. In april 2021 stonden er 252 laadpalen in de gemeente, in april 2022 was dit aantal gestegen naar 321. Daarmee blijft Meierijstad echter wel achter op de landelijke stijging (34 procent) en de stijging in Noord-Brabant (39 procent).

Dit en meer blijkt uit onderzoek van Techtiek.nl op basis van de meest recente data van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. In Noord-Brabant is het aantal laadpalen met 39 procent gestegen. In 2021 stonden er 9.126 laadpalen in de provncie, in 2022 waren dit er 12.659. Voor de provincie komt het aantal laadpalen per 10.000 inwoners daarmee op 49 laadpalen. In Meierijstad zijn er voor elke 10.000 inwoners 39 laadpalen beschikbaar. Eveneens minder dan het provinciale gemiddelde dus.

Landelijke trend
Op landelijk niveau stijgt het aantal laadpalen met 34 procent. Noord-Brabant zit hier dus iets boven met een groei van maar liefst 39 procent. De snelst groeiende provincies zijn Drenthe met een stijging van 62 procent, Limburg met +56 procent en Flevoland met +54 procent.

Meeste laadpalen per inwoner
De gemeente Eindhoven heeft qua absolute aantallen de meeste laadpunten van Noord-Brabant, namelijk 1.528. Om een goed beeld krijgen van de prestatie per gemeente moet er echter gekeken worden naar het aantal laadpunten per inwoner, wat per gemeente erg uiteenloopt. De gemeente Loon op Zand heeft verhoudingsgewijs veruit de meeste laadpunten. Daar hebben ze 191 laadpalen beschikbaar voor elke 10.000 inwoners. Na Loon op Zand volgen Den Bosch (84 laadpalen per 10.000 inwoners), Vught (78 laadpalen), Best (76 laadpalen) en Breda (74 laadpalen).

EU klimaatdoelen
Om de klimaatdoelen van de EU te halen moet de CO2-uitstoot van auto’s in de EU in 2030 met 50 procent zijn verminderd ten opzichte van 1990. Niet alleen het aandeel elektrische auto’s in het nationale totale aantal moet toenemen, maar ook het aantal oplaadpunten moet mee met deze groei. Afgezien van oplaadpunten bij mensen thuis is er per tien tot vijftien elektrische voertuigen op de weg één laadpunt nodig. Meer informatie is te vinden op: www.techtiek.nl.

Meer berichten