De ondernemer(s) met het beste idee mag gratis een half jaar zijn intrek nemen in dit leegstaande pand in het Veghelse centrum.
De ondernemer(s) met het beste idee mag gratis een half jaar zijn intrek nemen in dit leegstaande pand in het Veghelse centrum.

Ondernemer met beste idee 'wint een winkel': 'Alles kan en mag'

Centrum 3.391 keer gelezen

VEGHEL | Centrummanagement Veghel geeft samen met een pandeigenaar uit de Molenwieken (naast McFlex Servicepoint) een half jaar een gratis winkelpand (60m2) weg. De ondernemer(s) met het beste idee mag gratis een half jaar zijn intrek nemen in het leegstaande pand in het Veghelse centrum. "Alles kan en mag", aldus Dirk Lammers, centrummanager Veghel.

Uit alle inzendingen worden drie initiatieven geselecteerd. Zij mogen hun idee pitchen voor een jury. Uiteindelijk komt daar één winnaar uit. "We letten op creativiteit, haalbaarheid en onderscheidenheid. Probeer out of the box te denken. Alles kan en mag", vertelt Dirk. De wedstrijd draagt de naam: 'Win-je-Winkel'. De voorwaarden en de datum vanaf wanneer de ideeën welkom zijn, worden op een later tijdstip bekend gemaakt. De centrummanager vervolgt: "Het is de mogelijkheid om de gok te wagen. Er zijn geen kosten verbonden aan de wedstrijd. Dus je kan elk idee indienen. Je hebt niets te verliezen."

Dit is het pand wat men kan 'winnen'. 

'Adviseur op afstand'
Met de actie wil Dirk aandacht vragen voor het ondernemen in het Veghelse centrum. Hij daagt mensen uit om het gesprek met hem aan te gaan. Volgens de centrummanager biedt ondernemen in het centrum genoeg kansen. Geert Ketelaars, voormalig eigenaar van FINNZ, is een bekende Veghelse centrumondernemer die tien jaar geleden de stap durfde te maken. Hij is nog steeds nauw betrokken bij FINNZ. "Lisa de Wit heeft de zaak overgenomen en is zich louter gaan toeleggen op vrouwenmode. Daarmee is er een gat ontstaan in Veghel. Er zijn andere modezaken met herenkleding, maar niet in het segment wat FINNZ eerst had. Er liggen echt mogelijkheden. Ik zou het nu zo aandurven om de gok te wagen." Een locatie heeft Geert ook al voor ogen. Tegenover FINNZ is onlangs een pand vrijgekomen. Een herenmodezaak zou daar goed tussen passen, vindt hij. "Perfect zelfs. Dit hoekje zit vol mode. Een herenmodezaak zou niet misstaan." Bovendien heb je met Geert een ervaren overbuurman die best een handje wil toesteken. "Een soort adviseur op afstand. Ik heb de contacten met de leveranciers. Dus mocht iemand daar behoefte aan hebben dan zijn ze welkom. Loop gerust een keertje binnen." Geert vervolgt: "Ondernemen in de retail is niet eenvoudig. Dat is niet alleen in Veghel zo. De laatste tijd hoor ik overigens steeds positievere verhalen uit het Veghelse. Dit is het moment om een (herenmode)zaak te beginnen", denkt hij. Volgens Geert zijn de klanten er en die lopen echt niet zomaar weg. "Ik zou het nu best aandurven."

Klantprofiel
Aan positivisme geen gebrek bij beide heren. Toch hebben de afgelopen jaren flink wat landelijke retail ketens besloten om Veghel de rug toe te keren. Onderzoek wijst uit dat Veghel wel degelijk interessant kan zijn voor bepaalde grote ketens. In een analyse die het centrummanagement heeft laten samenstellen, komen er een paar naar voren. "Witteveen, Expert, Ziengs, Piet Zoomers, Intersport, Claudia Sträter, Miss Etam, Prénatal en MS mode", somt Dirk op. Op basis van een klantprofiel van deze ketens en de aanwezige doelgroepen in Veghel en omliggende dorpen ziet het centrummanagement dat deze retail ketens goed passen in Veghel. "De meeste ketens weten nog niet dat zij goed aansluiten bij Veghel op basis van hun eigen klantprofiel. Door met ze in gesprek te gaan laten we zien wat de mogelijkheden zijn om in Veghel een filiaal te openen."

'Genoeg kansen'
Ondanks het negativisme wat heerst onder een grote groep Veghelaren ziet Dirk genoeg aanknopingspunten, vooral voor zelfstandige ondernemers. "Er liggen genoeg kansen in het centrum. Veghel is een plaats waar de zelfstandig ondernemer het verschil maakt. Hij of zij is het gezicht van de winkel, kent zijn klant vaak persoonlijk en zorgt voor net dat stukje meer service, gastvrijheid en beleving op de winkelvloer. Precies dat is nodig om de klant met een goed gevoel de deur uit te laten gaan."

Dirk Lammers: 'Veghel is een plaats waar de zelfstandig ondernemer het verschil maakt'

Veghel kent een aantal van dat soort winkels, maar Dirk geeft aan dat er ruimte is voor nieuwe ondernemers. "Uit marktonderzoek blijkt dat branches zoals verswinkels (bijvoorbeeld biologische winkels, poelier, voedingsspeciaalzaken en een wijnhandel), baby- en kindermode, herenmode, hobby, sport en media, computershop en een dierenspeciaalzaak nog voldoende kansen bieden. Dit zijn type winkels die we in Veghel nog niet of te weinig hebben. Het zou een goede aanvulling zijn op het huidige winkelaanbod." Een handjevol ondernemers durfde onlangs de stap te maken. Denk aan Jes Lingerie, De Zaak, Bakkerij Verhoeven (flinke uitbreiding) en Neefjes & Nichtjes (verhuizing). Toch loopt het nog niet echt storm. Hoe komt dat? "Dat is een lastige vraag. Ik ben daar ook benieuwd naar. Ik krijg de indruk dat startende ondernemers het retail vak niet meer aantrekkelijk vinden of het risico om een winkel te beginnen te groot vinden."

Sexy
Volgens Dirk is de algemene opinie over de retail door de jaren heen wel wat veranderd. "Het retail vak zou niet meer sexy zijn", stelt de centrummanager. "Onterecht als je het mij vraagt. Het is een dynamische branche om in te werken. Er zit veel variatie in en wat is er nu mooier om een klant met een goed gevoel naar huis te zien gaan." Ondanks de geluiden dat online steeds verder groeit valt er in een fysieke winkel nog steeds een goede boterham te verdienen. Als je maar in speelt op de trends en ontwikkelingen en meebeweegt met de behoeften van je klanten. Qua ruimte is er in het centrum ook wel iets te vinden. "Ja, er zijn voldoende panden vrij", glimlacht hij. Het Veghelse centrummanagement komt graag in contact met ondernemers die willen ondernemen in de detailhandel. Ook wanneer zij geen concreet plan hebben. Dirk vervolgt: "We hebben voldoende kennis en expertise in huis om ze te begeleiden en met de juiste mensen in contact te brengen. Heb je een idee of loop je al langer met het plan rond om een winkel te starten, neem dan eens vrijblijvend contact met ons op." Volgens Geert zijn er maar weinig dingen mooier dan ondernemen. "Het persoonlijke contact en de binding met je klanten is geweldig. De mensen in Veghel zijn trouw en waarderen het dat je onderneemt", besluit hij.

Interesse om te ondernemen in Veghel Centrum? Neem vrijblijvend contact op via: centrummanager@cmveghel.nl.

Afbeelding
Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant