Afbeelding

Quizienswijze

Column 343 keer gelezen

Het heeft enkele weken geduurd voordat ik er over kon schrijven. Moest er eerst een beredeneerd plekje voor vinden. Uithuilen bij vrouwlief, in mijn geval de eerst aangewezen persoon, bleek zinloos. Pogingen om het probleem bespreekbaar te maken smoorden. Zij kampte namelijk met dezelfde schaamtegevoelens. Stilte overheerste enige dagen in huize Van der Wijst. Heb er nog met enkele lotgenoten over proberen te praten. Ook zij hadden het echter zó zwaar dat we niet verder kwamen dan wat kramp- en schaapachtig gemijmer over te snel vervlogen tijden van succes op kennisgebied. Gedachten om psychische hulp in te schakelen werden verdrongen door de angst dat dit naar buiten zou kunnen komen. Schaamte is al erg, maar schande helemáál en in Veghel werkt de tam-tam nog steeds uitstekend. Het was uiteindelijk Klaas Dijkhoff (VVD, staatssecretaris Veiligheid en Justitie), winnaar van 'De slimste Mens', die mijn terneergeslagen ogen opende met zijn opmerking: 'Ik heb talent voor het opslaan van nutteloze feitjes'…

Razendsnel
Deelname aan 'De Veghelse Quiz' is oorzaak van bovenstaande ellende. Tijdens de vorige editie als zestiende geëindigd, bleek er voor ons team ditmaal niet meer in te zitten dan een plekje tussen de tachtig en negentig. Uiterst pijnlijk als je samen dénkt veel te weten. Dijkhoff's opmerking markeert wat mij betreft het einde van het 'parate-kennis-tijdperk'.
Voor een gemiddelde dorpsquiz is tegenwoordig méér nodig dan alleen aanleg voor opslag van 'nutteloze feitjes'. Talent voor opzoeken bijvoorbeeld. Het was daarom niet vreemd dat teams met veel jongeren, of een juiste mix van jong en oud, hoge ogen gooiden. Relatief 'oude teams' zoals het onze werden voorbij gestreefd door jongerenclubjes die met hun smartphones en laptops achteloos informatie (al dan niet juist) binnen hengelden. En razendsnel. Die achterstand halen we nooit meer in.

Nep nieuws
Wat jongeren van óns kunnen leren? Wat tevens de morele plicht van ouderen ten opzichte van jongeren is? Ze in ieder geval kritisch leren kijken naar vergaarde kennis. Is iets nep nieuws of nep kennis of niet? Leren we onze kinderen nog de tijd te nemen om te beóórdelen of iets waar is of niet? Kunnen en durven ze de vragen te stellen die daarvoor nodig zijn? Maken we ze bewust van het gevaar dat té oppervlakkige nieuwsgaring onze samenleving in hoge mate bedreigd? Hier ligt een prachtige taak weggelegd voor ouders en opvoeders!

Wat quizzen al niet bij een mens teweeg kunnen brengen…

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant