Afbeelding

'Klanten gebruikten ons als paskamer en bestelden het product online'

Zakelijk 4.093 keer gelezen

MARIAHEIDE | Thomas Koppelmans, eigenaar van Scuba City, heeft de structuur van zijn bedrijf enorm veranderd. Van een winkel aan de Rondweg in Eindhoven naar een webbased showroom in Mariaheide. Twee dagen per week is Scuba City open voor klanten om langs te komen en te passen, de overige dagen in de week van Thomas zijn nu gevuld met revisies van duikautomaten, het slijpen en waxen van snowboards en ski's en met zijn duikschool. ''Ik deel mijn tijd nu efficiënter in en ik houd zo ook nog meer tijd over voor mijn gezin', vertelt Thomas.

Achttien jaar geleden begon Thomas met Scuba City. '' Ik werd vroeger meegenomen met duiken, zo is het begonnen. Vervolgens werd ik leraar autotechniek, dat werd later duikleraar en toen kwam de verkoop van duikspullen erbij. Ik heb dat achttien jaar gedaan en nu heb ik het roer omgegooid''. In de showroom hangen vesten, Thomas vertelt vol passie op een energieke manier over Scuba City. ''Nu heel anders, maar wel wat efficiënter.''

Concurrentie via internet
''Ik had een heel grote winkel, daar zag je langzaam een verschuiving plaatsvinden. Klanten gaan steeds vaker op zoek naar de scherpste prijs, door de concurrentie via internet. Steeds meer klanten gebruikten ons als een paskamer en bestelden het product vervolgens online. Je staat wat dat betreft met je rug tegen de muur, ik denk dat meer branches dat merken. Ik merk dat veel mensen het me wel gunnen, ze komen wel naar me toe, toch leek het af en toe van niet. Klanten kwamen voor advies op maat en om te passen, dat kan nu nog steeds, maar daar hoorde geen duur winkelpand meer bij.''

Showroom
''Ik moest mijn huurcontract van de winkel verlengen, maar bedacht me toen dat ik het beter wat compacter kon gaan houden. Met een webbased showroom met twee bezoekdagen per week kunnen er spullen afgehaald worden en er kan gepast worden. Ook is er service en garantie die de klanten kennen vanuit de winkel. Daarnaast kunnen werkplaatskeuringen ook bij mij verkregen worden, dat maak ik in orde in de dagen dat de showroom niet open is. Ik krijg honderden duikautomaten binnen per jaar binnen voor een revisie, dat is een nauwkeurig karwei. Daarnaast ga ik duikpakken repareren, fleskeuringen in orde maken en ski's en snowboards waxen en slijpen Nu ga ik twee dagen per week daaraan werken, twee dagen aan de webshop, ik ben dan nog twee dagen aan huis, dat is vijftig meter lopen naar de showroom. Ik zit niet meer elke dag anderhalf uur in de auto. het scheelt ook vier fulltimers personeel. Ik zie de kinderen meer en kan mijn dag zelf indelen. Mijn vrouw Hanneke is eigenaresse van Tennispark De Krekel, daar zit mijn showroom nu ook. We hebben twee kinderen van zes en acht jaar en ik ben erg blij dat ik nu meer bij mijn gezin kan zijn.''

Duikreizen
''De duikschool zit nog in Eindhoven, de klanten zoeken naar een duikopleiding via internet, het maakt niet uit of ik werk vanuit Mariaheide of Eindhoven. Ik organiseer ook duikreizen, we gaan dan naar Frankrijk, naar de haven, de zee op. We duiken naar diverse wrakken, het is een heel avontuur en altijd heel erg leuk. Zo'n vijf of zes weken per jaar doe ik dat, met onder meer scholen zoals de CIOS of het Suma College, duikverenigingen, maar ook met mensen die een duikopleiding bij mij hebben gevolgd. Dat is echt gaaf, ik hoop dat ik hier ook weer meer tijd voor heb. Ik wil mijn dagen goed besteden.''

Juiste snaar
''Zolang je de juiste snaar weet te raken, blijven klanten wel komen. Via een fysieke winkel of internet, dat maakt niet zoveel uit. Ik denk dat het via internet helemaal goed gaat komen.''

Dit verhaal verscheen eerder in Bedrijvig Veghel.

Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant