Afbeelding

Schreeuwpromotie

Column 2.121 keer gelezen

Ga er maar eens op letten hier in Meierijstad: Het aantal winkels, webshops, instellingen of bedrijven dat een of andere verkiezing gewonnen heeft stijgt verontrustend snel. Geheel passend in onze Facebookcultuur waarin 'de buitenkant' zo belangrijk geworden is, hangen we overal op gevels of binnen in panden bordjes met ronkende teksten. Log je ergens in dan krijg je veelal dezelfde lofuitingen digitaal te zien. Iedereen wil zich graag zo goed mogelijk voordoen. Beter gezegd als beste. Tegelijkertijd wordt daardoor waarschijnlijk veel werkelijkheid verbloemd.

Loop in Nederland een gemiddelde supermarkt binnen. Grote kans dat er ergens een opvallend bord hangt met daarop breed uitgemeten waarin die vestiging uitblinkt. Daar blijken nogal wat prijzen mee te verdienen. Enkele voorbeelden: Je kunt verkozen worden tot 'Beste supermarkt van Nederland!' of 'Schoonste supermarkt van Nederland!' Ook 'Supermarkt van het jaar!' worden is mogelijk (…ben je dan de beste én schoonste?...). Er kan gescoord worden met 'Beste personeelsbeleid', 'Meest onderscheidende service in een uitdagende markt', 'Best gewaardeerde AGF (Aardappelen Groenten en Fruit) afdeling! 'Best gewaardeerde supermarkt in vers!'. 'Best gewaardeerde supermarkt in vlees!', 'Best gewaardeerde supermarkt in brood!' Mag je er als consument van uitgaan dat supermarkten met zo'n bordje het per definitie goed voor elkaar hebben? Of alleen op dat ene onderdeeltje?...

Van 'Groenste gemeente van Nederland' tot 'Excellente School' tot 'Meest betrouwbare automerk', allerlei jury's schijnen dat te beoordelen. Vakjury's, publiekjury's…en kijk niet vreemd op als de Russen zich op veilige afstand intussen ook nog met allerlei jureringen bemoeien… Het regelen van wat stemmen blijkt eenvoudig, het verbuigen van waarheden via allerlei data-bombardementen gemeengoed geworden. De gedachte erachter? Als je iets maar vaak genoeg ziet of hoort gaan de meeste mensen het vanzelf geloven.
Ik hoef in Veghel en omstreken geen zelfverheerlijkingsbordjes te zien. Laat die overtreffende trap toch thuis! In al mijn naïviteit wil ik er van uit kunnen gaan dat iedereen zijn 'stinkende' best doet om goed te zíjn en goed te dóen. En dat we daar zelf nog invloed op hebben of kúnnen hebben. Lees met regelmaat dat we in Meierijstad meer trots mogen uitstralen. Maar moeten we dat van de daken schreeuwen? Zit niet in onze aard en juist dát bepaalt onze kracht en kwaliteit volgens mij. Laten we trots zijn/worden op een 'gewoon' sociaal en gezond Veghel. Een 'gewoon' schoon en goed onderhouden Veghel. Bijna alles met -ste erachter veroorzaakt uiteindelijk jeuk. De reden? Teveel schreeuwpromotie…

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant