Afbeelding

Bierzaamheid

Column 1.783 keer gelezen

Lezers die niet geïnteresseerd zijn in relaties tussen monniken en bier moeten deze column links laten liggen. Mocht u echter wél gecharmeerd zijn van deze combinatie, én David-Goliath-achtige verhoudingen op waarde weten te schatten, lees dan vooral verder. Het geval wil namelijk dat Waalse trappisten een rechtszaak hebben gewonnen tegen multinational Lhoist. Lhoist wilde een enorme kalgroeve uitdiepen, er proefboringen uitvoeren én dieper gelegen water oppompen voor allerlei werkzaamheden. Laat dat diepere water nu gebruikt worden voor de bereiding van mijn favoriete trappistenbier Rochefort. De laatste overgebleven monniken van de abdij Notre Dame de Saint-Rémy zagen de smaak van hun overheerlijke brouwsels in gevaar komen en kregen gelijk van de Belgische Raad van State. Vechten voor iets lekkers, een eh…gezegende eigenschap!

Westelijker in België gingen de zeldzaam wordende trappisten van Westvleteren (ook cisterciënzers) de strijd aan met de Nederlandse supermarktketen Jan Linders. De Sint-Sixtusabdij was eh…des duivels over Jan's stunt om hun bier te verkopen tegen 'woekerprijzen'. Westvleteren, door velen omschreven als lekkerste trappistenbier, is namelijk alleen te koop via internet (ook paters gaan met de tijd mee). Door de kleine hoeveelheden die ze brouwen is de vraag naar Westvleteren veel groter dan het jaarlijks aantal geproduceerde flesjes. De Sint-Sixtusmonniken streven echter niet naar winstmaximalisatie of productiemaximalisatie, maar brouwen het bier voor hun levensonderhoud. Ze produceren heel bewust niet méér. Strookt niet met hun leer.
Om toch iedereen de kans te geven ooit aan een kratje Wetsvleteren te komen kun je reserveren via een internetbestellijn. Slimme marketing van die broeders, exclusiviteit gewaarborgd. De abdij verkoopt maximaal twee kratten per persoon per twee maanden. De kostprijs voor een krat van 24 flesjes varieert van Westvleteren Blond (€35,00) tot Westvleteren Twaalf (€45,00). Leeggoed niet meegerekend. Nadrukkelijk wordt vermeld dat dit voor persoonlijk gebruik is!

Jan Linders verkocht, zónder enig contact met de abdij, 300 kratten (7200 flesjes) voor liefst 10 euro per flesje! Wie rekent mee? Een platvloerse reclame-actie. Dit soort praktijken stroken niet met de waarden en visie van de abdijgemeenschap, dus trok men aan de bel. Met succes, want Jan Linders gaf toe het ontstane sentiment te hebben onderschat en betreurde de teleurstelling van de Westvleterense abdijgemeenschap.

Natuurlijk zweeft er altijd wat eh…schijnheiligheid rondom de verkoop van trappisten- of abdijbier, maar laten we in eh…hemelsnaam de productie van dergelijke eh…hemelse drankjes zo min mogelijk verstoren! Houd bierbereiding zo duurzaam mogelijk in ere! Bierzaamheid voor alles!...

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant