'Wat wil Veghel met de kermis?', schrijft een van de respondenten.
'Wat wil Veghel met de kermis?', schrijft een van de respondenten.

Burgerpanel verdeeld over kermis, horeca blinkt uit

Algemeen 1.645 keer gelezen

VEGHEL | Het inwonerspanel van Veghel blikt met gemengde gevoelens terug op de kermis in Veghel. De resultaten lopen ver uiteen. De reacties op de activiteiten van de horecagelegenheden op de Markt zijn hoofdzakelijk positief.

De kermis maakte veel tongen los. Van de ongeveer 300 respondenten heeft 37 procent de kermis enkele dagen bezocht. Over de opstelling van de attracties is men zeer verdeeld. 43 procent is tevreden met de opstelling. 'Er zijn geen gaten en alles staat dichtbij elkaar. De Markt wordt er top bij betrokken', schrijft iemand. Een andere panellid vindt de opstelling 'overzichtelijk, centraal en gezellig'.

Stadhuisplein
Zij staan lijnrecht tegenover de respondenten, 42 procent, die de huidige opstelling alles behalve toejuichen. Een paar jaar geleden werd besloten om de kermis weg te halen van het Stadhuisplein. Iets wat nog steeds als jammer wordt ervaren. 'Het Stadhuisplein was altijd super leuk en lekker overzichtelijk. Ook de straat van de Hema tot aan bibliotheek was vroeger bezet. Dit zorgde voor meer sfeer', valt te lezen in de rapportage van onderzoeksbureau Toponderzoek. 'De opstelling is totaal verkeerd. Ik hoor het niet alleen van Veghelaren, maar ook van mensen die Veghel bezoeken. De Markt is een fantastische locatie, maar de Hoogstraat is ongeschikt. Er zit geen horeca, waardoor de beleving en wisselwerking ontbreekt. Bovendien wordt onnodig een groot aantal doorgaande wegen in het centrum afgesloten, met gefrustreerde bezoekers tot gevolg. Tevens is de bevrijdingsherdenking weggestopt achter grote attracties. In Veghel leeft absoluut de gedachte dat het beter is om de kermis te plaatsen op de Markt, in de Hoofdstraat en op het Meijerijplein. Heel snel veranderen dus', laat een ander weten.

Tent op de Markt
De horeca op de Markt pakten dit jaar flink uit. Fellows & Friends en 't Hart sloegen de handen ineen en samen plaatsten ze een tent voor de deur. Abbey Road en Marktzicht hadden allebei een eigen programmering. 78 procent van de bezoekers van Markzicht blikt tevreden terug op hun kroegbezoek. Ook Abbey scoort goed met 76 procent, al vonden sommige het wat aan de drukke kant. Een puntje van kritiek wat je ook terugleest onder de bezoekers van de tent voor Fellows en 't Hart. Toch overheerst de tevredenheid. Het optreden van Baby Blue werd goed ontvangen: 'Vooral het optreden van Baby Blue op zondag was erg gezellig' en 'De Q-Music dj voegde niks toe. Baby Bue was daarentegen goed en erg gezellig'. Veel respondenten zien de activiteiten en de gezelligheid op de Markt als hoogtepunt van de kermis.

'Wie houdt wie voor de gek?'
Tijdens de kermis vond ook de 74ste herdenking van de bevrijding van Veghel plaats. Het was de bedoeling dat de kermis een verbinding zou leggen met de herdenking van de bevrijding. Volgens 34 procent van de respondenten is dat (totaal) niet gelukt. 30 procent weet het niet of heeft er weinig van meegekregen. De reacties zijn verschillend. De een vindt het niet bij elkaar passen ('Ik vind dat het totaal niks met elkaar te maken hebben') en de ander heeft er niks extra's van terug gezien ('Wie houdt wie voor de gek? Degene die mij kan uitleggen wat er concreet aan gedaan is om het bevrijdingsthema uit te dragen, mag het vertellen. Behalve de toch al jaarlijkse herdenking en het daarbij horende onderwijsprogramma is er werkelijk niéts aan gedaan om de bevrijding centraal te stellen voor het grote publiek. Een slechte zet om je als bevrijdingskermis te promoten als je er niets mee doet'). Er zijn een hoop panelleden die het wel een goed idee vinden, maar kritisch zijn op de uitvoering: 'Het kwam dit jaar echter minder goed tot uiting', 'Ik vind dat dit weinig tot niet zichtbaar was. We dachten dat de vliegtuigen die zaterdag en zondag rondvlogen ermee te maken hadden, maar zeker wisten we dit niet' en 'De afgelopen jaren zeer tevreden, maar dit jaar was het niks'.

Imago
De inmiddels vertrokken kermismeester Jan-Hein Opheij, de kermis van dit jaar was zijn laatste, zei vorig jaar: 'We willen groeien en het imago van de kermis verbeteren'. 23 procent van de ondervraagden is het eens met de stelling dat het imago van de kermis is verbeterd ten opzichte van vorige jaren. 'Het publiek is gemêleerd, het is gezellig en er was geen onrust', merkt iemand op. 42 procent is het (zeer) oneens met de stelling. 'Het lijkt ieder jaar minder te worden. Het wordt tijd dat hier kritisch naar wordt gekeken. Wat wil Veghel met de kermis? Wat wil de nieuwe kermismeester met de kermis? Veel slechter dan dit kan het bijna niet', schrijft een panellid. Ook de prijzen vielen bij veel kermisbezoekers niet in goede aarde: 'De prijzen voor de attracties zijn schrikbarend hoog in vergelijking met omringende kermissen'. Veel ondervraagden zien de prijzen als dieptepunt van de kermis.

De respondenten dragen massaal tips aan om de kermis naar een hoger niveau te tillen. Deze zijn allemaal terug te lezen op www.tipveghel.nl. Daar kun je je tevens aanmelden voor het burgerpanel.

TipVeghel is een samenwerking tussen Stadskrant Veghel en onderzoeksbureau Toponderzoek.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant