Afbeelding

'Het is de verantwoordelijkheid van elke inwoner om het afval juist aan te bieden'

Algemeen 2.483 keer gelezen

VEGHEL | Het ophalen van de zakken met plastic afval ging afgelopen woensdag mis in Veghel. De zakken zouden worden opgehaald, maar afvalverwerker Van Kaathoven liet het merendeel liggen. Ze voorzagen de zakken met een gele sticker met de tekst: 'AFKEUR, verkeerde samenstelling en/of niet dichtgeknoopt'. 

De gemeente laat desgevraagd weten dat de afvalinzameling op de meeste plekken in Meierijstad prima verloopt. "Helaas doen zich ook situaties voor waar afval afgekeurd wordt. Er zijn gisteren ongeveer 300 tot 400 zakken blijven liggen in Veghel (wijken het Centrum, Oranjewijk, Vijverwijk). De meeste zakken bleken niet dichtgeknoopt, 30 procent van de zakken bevatte afval dat er niet in thuis hoort. In dit geval hebben we ook geconstateerd dat er een flink aantal zakken bijgeplaatst is, nadát er afgekeurde zakken zijn blijven staan", zo laat een woordvoerder van de gemeente weten. Veel inwoners hebben zich gestoord aan het afval en hebben dit gemeld bij de gemeente. "Vanwege de grote aantallen hebben we voor dit keer besloten de zakken af te voeren en zo het straatbeeld weer op orde te brengen. Bij wijze van grote uitzondering, want het is en blijft een verantwoordelijkheid van elke inwoner het afval juist aan te bieden en dit soort overlast te voorkomen", aldus de gemeente.

Meldingen
Als inwoners zwerfafval aantreffen kunnen ze een melding maken via de Mijngemeenteapp en het formulier op www.meierijstad.nl. "Ook concrete meldingen via social media, telefoon of aan de balie worden geregistreerd om opgevolgd te worden. De geregistreerde meldingen geven op dit moment niet het beeld dat er sinds 1 januari sprake is van meer zwerfvuil in de openbare ruimte." 

Nieuwe afvalbeleid
De gemeente laat weten dat alle huishoudens in Meierijstad eind november/begin december een algemene brief hebben ontvangen waarin alle voorziene wijzigingen op het gebied van afval zijn vermeld en toegelicht. "We infomeren onze inwoners bovendien met grote regelmaat over verschillende onderdelen van het nieuwe afvalbeleid via de gebruikelijke publieke kanalen (gemeentepagina, social media, website, elektronische borden in de dorpen). Kortom; we hebben zoveel mogelijk kanalen ingezet om iedereen te bereiken. Helaas lukt het hierbij niet om altijd iedereen te bereiken. Daarom blijven we de informatie via voornoemde kanalen regelmatig herhalen. Wat betreft de inhoud van de communicatie gaan we gaandeweg meer het accent leggen op goed scheiden van afval", besluit de woordvoerder van de gemeente Meierijstad. 
Medewerkers van het KlantContactCentrum (140413) kunnen volgens de gemeente veel vragen van inwoners direct beantwoorden. Binnenkort worden er informatieavonden georganiseerd, waar mensen vragen kunnen stellen over zaken die onvoldoende duidelijk zijn. Deze vinden plaats in Veghel, Sint-Oedenrode en Schijndel. Meer informatie hierover volgt nog.

Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant