Afbeelding

Fioretti College in gesprek over stages

Onderwijs 758 keer gelezen

VEGHEL | Bedrijven, leraren, leerlingen, ouders en wethouder Menno van Roozendaal gingen woensdag 26 februari op het Fioretti College (afdeling Praktijkonderwijs) met elkaar in dialoog. Onderwerp van gesprek waren de stages.

Wat is de zin en onzin van stage? Hoe krijg ik leerlingen gemotiveerd voor hun stageplek? Houden bedrijven genoeg rekening met de (on)mogelijkheden van de leerlingen? Het is een greep uit de vragen die leefden onder de leraren van de afdeling Praktijkonderwijs van het Fioretti College.  
Om wat meer zicht te krijgen, organiseerde men daarom op dinsdag 26 februari een dialoog tussen leerlingen, ouders, stagebegeleiders en bedrijven. Ook sloot wethouder Van Roozendaal aan in de discussie. Onder leiding van directeur Clemens Geenen werd er in de binnenkring in alle openheid gediscussieerd aan de hand van enkele pittige stellingen. Alle leraren PrO zaten in de buitenkring en konden digitaal meediscussiëren. Hun opmerkingen verschenen als post-its op het scherm en zorgden op die wijze voor voeding van de discussie. Het leverde een gesprek op waarin de leerlingen heel goed konden aangeven waar ze tegen aan lopen bij stages. Zo vindt men stagedagen soms erg lang en zwaar en is de motivatie toch anders dan bij een bijbaantje, omdat daar ook een financiële vergoeding tegenover staat. Tegelijkertijd waren er ook leerlingen die wisten te melden dat ze juist veel geleerd hadden op het stagebedrijf en heel goed begeleid werden.

Veel energie en tijd
"Uit de inbreng van de vertegenwoordigers van de bedrijven konden we opmaken dat zij veel energie, tijd (en dus geld) stoppen in het begeleiden van de leerlingen. Enerzijds om hen te interesseren voor dat werk, anderzijds ook omdat men het als een soort morele taak ziet om PrO-leerlingen kansen te bieden", aldus Clemens. 
Ouders roemden met name de zorgvuldige begeleiding van de mentoren en leerkrachten van het Praktijkonderwijs. Ook werd duidelijk dat ouders wel degelijk een belangrijke rol spelen bij het motiveren van hun kinderen, of zoals leerling Michiel het verwoordde: "Ik krijg van mijn vader mee: 'Niet piepen, doorwerken'."
De stage-mentoren maakten in de discussie nog eens duidelijk dat een stage zeker niet alleen bedoeld is om vakvaardigheden aan te leren, maar dat het ook gaat om kennis te maken met generieke competenties als 'op tijd komen', 'samenwerken', 'instructies uitvoeren', enzovoorts. 
Wethouder Van Roozendaal sloot af: "Juist op PrO is de aansluiting met het bedrijfsleven het beste, beter dan op andere scholen." De gevoerde dialoog kan een bijdrage leveren om die samenwerking nog eens te optimaliseren.

Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant