Afbeelding

'Trage start van het jaar' voor de Sligro

Zakelijk 756 keer gelezen

VEGHEL | Sligro Food Group N.V. realiseerde over het eerste kwartaal (dertien weken) van 2019 een omzet van 528 miljoen euro, een toename van 3 miljoen euro of 0.5 procent ten opzichte van de omzet van 525 miljoen euro in 2018. Zelf spreken ze van een 'trage start'. Het Veghelse bedrijf geeft het laat vallen van Pasen en het dalende consumentenvertrouwen als reden.

Vorig jaar viel de, qua omzet, goede week voorafgaand aan Pasen in het eerste kwartaal en de minder goede week van Pasen zelf in het tweede kwartaal. Dit jaar vallen deze beide weken in het tweede kwartaal. De omzet in het eerste kwartaal werd hierdoor met circa 7 miljoen euro negatief beïnvloed.
"In het vierde kwartaal van 2018 hebben we in navolging van IFRS 15 een presentatiewijziging doorgevoerd van de signing fees. Dit jaar wordt deze presentatie vanaf de start van het jaar gevolgd hetgeen de vergelijking met vorig jaar over de kwartalen enigszins verstoort. Op de omzet in het eerste kwartaal van 2018 moet voor een juiste vergelijking ruim 1 miljoen euro in mindering worden gebracht. Gecorrigeerd voor de verschuiving van Pasen en de impact van de presentatiewijziging van signing fees nam de omzet in Nederland autonoom toe met 1.6 procent. In België nam de omzet autonoom met 6.3 procent toe", laat Koen Slippens CEO van de Sligro weten.

Consumentenvertrouwen
Volgens de Sligro is het consumentenvertrouwen in zowel Nederland als België in de afgelopen zes maanden achteruit gegaan, hetgeen historisch gezien een afzwakking van de groei in de Foodservice markt tot gevolg heeft. Koen: "De markten waarin wij actief zijn kennen een trage start van het jaar. Wij verwachten dat we met onze groeicijfers in beide landen boven de markt zitten. Wij onthouden ons van een concrete voorspelling van de halfjaarresultaten."
De halfjaarcijfers worden op 18 juli gepubliceerd.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant