CEO Frits van Eerd en managing director Peter Isaac openen het Jumbo kantoor in Brasschaat (eerste Belgische Jumbo-kantoor).
CEO Frits van Eerd en managing director Peter Isaac openen het Jumbo kantoor in Brasschaat (eerste Belgische Jumbo-kantoor). Foto: Stephan Tellier

Omzetgroei Jumbo fors boven marktgemiddelde

Algemeen 1.494 keer gelezen

VEGHEL | Jumbo Groep Holding heeft de groeiontwikkeling van voorgaande jaren in het eerste halfjaar van 2019 weten te versnellen. De totale consumentenomzet kwam in de eerste zeven perioden van het jaar uit op 4.63 miljard euro. Hiervan heeft 4.46 miljard euro betrekking op de Jumbo formule en 83 miljoen euro op La Place. De nog niet omgebouwde EMTÉ winkels droegen in het eerste halfjaar nog 85 miljoen euro bij aan de omzet.

De omzetgroei bij Jumbo kwam in belangrijke mate voor rekening van de bestaande winkels, met 7 procent lag deze autonome groei fors boven het marktgemiddelde. De opening van 44 nieuwe supermarkten, waaronder de resterende EMTÉ winkels omgebouwd naar de Jumbo formule, droeg daarnaast bij aan het bereiken van een historisch hoog marktaandeel (21.6 procent). Jumbo blijft in 2019 flink investeren in onder meer de (digitale) relatie met haar klanten, productinnovatie en winkelbeleving rondom vers, lekker en gezond eten, een efficiënter netwerk voor thuisbezorging en het uitbouwen van Jumbo België. Ook La Place kijkt tevreden terug op een omzetstijging met ruim 5 procent naar 83 miljoen euro in de eerste zeven perioden van 2019. De foodserviceformule blijft inzetten op verdere groei door middel van haar merkbelofte 'Zo smaakt versgemaakt'.

Klanten verrassen
"Onze strategie om klanten te verrassen met foodbeleving werpt steeds duidelijker haar vruchten af", zegt CEO Frits van Eerd. "Klanten omarmen deze beweging. Tijdens het winkelen willen ze meer en meer inspiratie opdoen: ruiken, proeven, nieuwe ideeën krijgen, ter plekke eten. Dat verklaart ook het succes van de Jumbo Foodmarkt, waarvan we er nu al zeven hebben door heel het land. Elementen van dit concept voegen we ook vaker toe aan onze reguliere winkels. We merken dat de klant meer besteedt door de extra beleving die we bieden. Dat zien we ook terug in loyaliteit: onze miljoenen vaste klanten vinden het prettig om winkelbezoek af te wisselen met bestellingen via Jumbo.com."


Overzicht:
- Forse stijging consumentenomzet eerste halfjaar Jumbo naar 4.63 miljard euro (plus 16.5 procent).
- Marktaandeel groeit naar 21.6 procent.
- 44 nieuwe winkels (inclusief EMTÉ) brengen totaal op 662.
- Jumbo Food College, powered by La Place ontwikkelt razendsnel tot motor voor productinnovatie.
- Voorgenomen overname door Jumbo van supermarktketen Agrimarkt.
- Bezorging aan huis of werk via speciale hubs zorgt voor meer efficiency en keuze voor de klant.
- Dit najaar eerste drie Jumbo winkels in België, tevens nieuw kantoor in Brasschaat.
- Merkbelofte 'Zo smaakt versgemaakt' draagt bij aan omzetgroei La Place.


La Place
Foodserviceformule La Place noteerde in het eerste halfjaar van 2019 een omzet van 83 miljoen euro, een stijging van ruim 5 procent die vrijwel volledig is gerealiseerd door autonome groei in de bestaande vestigingen. In april lanceerde de keten haar nieuwe merkbelofte 'Zo smaakt versgemaakt', alsmede een volledig vernieuwd assortiment met nog meer nadruk op vers, lekker en gezond eten dat zoveel mogelijk seizoensgebonden is. Onlangs opende La Place een restaurant op het vliegveld van Barcelona. Verder dit jaar staan nieuwe vestigingen gepland in onder meer Roosendaal en Madrid. Het totaal aantal La Place vestigingen komt daarmee uit op 105.

Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant