Afbeelding

Peer Swinkels zevende spreker op TEDxVeghel

Algemeen TEDxVeghel 1.227 keer gelezen

VEGHEL | Peer Swinkels komt op vrijdag 4 oktober naar Veghel. De CEO van Bavaria (officieel Swinkels Family Brewers) in Lieshout komt spreken tijdens TEDxVeghel op de Noordkade in Veghel. Het aantal van aangekondigde sprekers staat daarmee op zeven. TEDxVeghel is dit jaar in de Koekbouw én theater De Blauwe Kei.

Bavaria is vanaf 1773 onafgebroken in het bezit van de familie Swinkels. De alom bekende brouwerij, de tweede grootste in Nederland, behoort tot één van de oudste Nederlandse familiebedrijven. In maart 2019 wist niemand minder dan de commissaris van de koning van Noord-Brabant, de in Veghel geboren en getogen Wim van de Donk, het bedrijf te verblijden met het Koninklijke predicaat 'Royal'. Tegelijkertijd werd Bavaria omgedoopt in (Royal) Swinkels Family Brewers. Tot maart 2019 was Jan-Renier Swinkels CEO van Bavaria. Peer Swinkels, vooral bekend om zijn marketingstijl, nam het stokje over en is nu dus de grote baas. "Prachtig dat Peer heeft toegezegd om spreker te zijn bij TEDxVeghel. Bij de tweede editie kon hij er niet bij zijn vanwege een zakenreis. Voor onze derde editie waren we er vroeg bij en het antwoord van Peer kwam snel en heel spontaan", vertelt Ellen Minkels met een glimlach. "Het thema nu is Change en daarbij kan Peer echt niet ontbreken", voegt ze toe.

Oranje jurkje
In 2010 werd Bavaria wereldnieuws met de marketingstunt in Zuid-Afrika. De alom favoriete oranje jurkjes met een rood-wit-blauw ceintuur werden hebbedingetjes en kleurden al snel het voetbalstadion. Alles wat er daarna gebeurde is geschiedenis. De trend was gezet. Net iets gedurfder, net iets grappiger en daardoor meer herkenbaar werden de commercials met Micky Rourke, Hugh Hefner, Morgan Freeman en natuurlijk Charlie Sheen. De acteur die vooral met zijn drugs- en alcoholverslaving in het nieuws kwam, was nog maar net ontslagen bij Two and a Half Men, toen de Bavaria commercial uitkwam. Niet alleen grappig, vooral ook positief: creativiteit ten top. Dat heeft een bedrijf, dat inmiddels officieel zeven generaties kent en officieus tien, zeker nodig. Daar moet ondernemerschap tot een kunst verheven zijn. "Als we ons realiseren dat gemiddelde bedrijven nog maar zeven jaar bestaan en ze dan of overgenomen worden, of zelf een bedrijf overnemen of simpelweg ophouden te bestaan, dan is het natuurlijk prachtig om de ins en outs van geschreven en ongeschreven regels van ondernemerschap te horen. Meer dan zeven generaties van geleerde lessen zijn gecombineerd met de technologie van morgen in een wereld die steeds kleiner lijkt te worden", verklaart Ellen.

Ultieme missie
Peer is afgestudeerd Econometrist aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en deed als student-assistent ervaring op bij KPMG en Erasmus Food Management Instituut. Hij startte zijn loopbaan in 1999 als Brand Manager bij Unilever. In 2003 keerde hij terug naar de brouwerij en begon zijn carrière bij Royal Swinkels Family Brewers als directeur Marketing en Productontwikkeling. Drie jaar later maakte hij de overstap naar directielid, waar hij de rol van Chief Commercial Officer bekleedde. Sinds april 2019 is Peer aan zijn ultieme missie begonnen: als CEO. Hij wil de familiebrouwerij nog mooier doorgeven aan de volgende generatie.

TEDxVeghel vindt op 4 oktober plaats. Gedurende de dag geven zestien sprekers de talk van hun leven die nationaal en mondiaal gestreamd gaat worden via bibliotheken en ambassades. Voor meer informatie bezoek www.tedxveghel.com.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant