Afbeelding

Winst Sligro bijna gehalveerd: van 25 miljoen naar 13 miljoen euro

Zakelijk 1.702 keer gelezen

VEGHEL | De omzet over het eerste halfjaar van de Sligro food Group bedroeg 1.135 miljoen euro, een toename van 0.4 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Het bedrijfsresultaat uit voort te zetten bedrijfsactiviteiten nam met 13 miljoen euro af tot 18 miljoen euro. De nettowinst uit voort te zetten bedrijfsactiviteiten nam over het eerste halfjaar met 12 miljoen euro af tot 13 miljoen euro.

"Het economisch klimaat in Nederland en België koelde in de eerste jaarhelft behoorlijk af. De daling van het consumentenvertrouwen in beide landen lijkt daarmee opnieuw een voorspellende waarde voor de marktontwikkeling te zijn. In Nederland zagen we nog een kleine plus in de markt. Die is vooral prijs gedreven. In België is sprake van een krimpende markt. De kosten van logistiek, energie en personeel lieten een behoorlijke stijging zien", laat Koen Slippens, CEO van Sligro Food Group weten.Al met al uitdagende omstandigheden voor het Veghelse bedrijf. Koen vervolgt: "In Nederland nam de omzet in lijn met de markt toe en waren we redelijk in staat de kostenstijgingen in de operatie op te vangen. Naast de dagelijkse operatie werken we aan een aantal grote projecten zoals onze SAP implementatie en de integratie van Heineken. De combinatie van deze activiteiten heeft wel tot gevolg dat we de kosten van onze centrale organisatie nog niet hebben afgebouwd in de mate die wij nodig achten om het verlies aan dekking vanuit retail op te vangen."

België
In België groeide de Sligro veel harder dan de markt, mede door de in de loop van het eerste half jaar aantrekkende ontwikkeling van de nieuwe vestiging in Antwerpen. "We weten dat de omzet in Antwerpen nog een verdere groei moet doormaken om naar een resultaat neutrale operatie te komen.  Daarnaast bouwen we aan onze infrastructuur en één centrale hoofdkantoororganisatie voor Sligro Food Group Belgium. De kost gaat ook in België voor de baat uit."

Vooruitzichten
De ontwikkeling van het consumentenvertrouwen duidt op een aanhoudende druk op de marktontwikkeling. "Wij gaan uit van een relatief vlakke markt, waarbij sprake is van inflatie tussen 1.5 procent en 2 procent en dus volumedaling. Een guur klimaat waarin we voor omzetgroei blijven gaan in combinatie met kostenmanagement om zowel kosteninflatie als volumedruk op te kunnen vangen. Daarnaast blijven wij inzetten op de strategische programma's voor de toekomst", aldus Koen.

De Sligro geeft geen concrete voorspellingen voor de jaarresultaten.
Meer informatie over de halfjaarcijfers is te vinden op: www.sligrofoodgroup.nl.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant