Afbeelding
Foto: Ties van Dooren

Influenca

Column Column Hans van der Wijst Bedrijvig Meierijstad 1.382 keer gelezen

Ja, u leest het goed: influenca. Met een c. Uitgesproken als een s. Niet te verwarren met de jaarlijks terugkerende, vaak onvermijdelijke influenza. Met een z. Oftewel de griep. Beide zijn uiterst besmettelijk, maar qua symptomen nauwelijks vergelijkbaar. Over influenza kunnen we kort zijn: griep opereert seizoensgebonden, zit in snot, slijm en speeksel. Door praten, hoesten of niezen worden de virussen verspreid. Het irriteert slijmvlies, veroorzaakt hoofdpijn, spierpijn, keelpijn, vermoeidheid, droge hoest, koorts, koude rillingen én…je kunt er aan dood gaan.

Influenca daarentegen heeft hele andere eigenschappen. Waar de griep een voorspelbaar ziektebeeld heeft en voor tijdelijk ongemak zorgt, kan het bij influenca alle kanten op, het hele jaar door! Je wordt er door beïnvloed en gemanipuleerd. Lang niet altijd in positieve zin. Het veroorzaakt sociale drukgolven, like-misbruik, nepvolgersproblematiek, gebakken lucht-lucht, holle retoriek en bewust bedrog. Of je er dood aan kunt gaan weet ik niet.

Verantwoordelijk hiervoor zijn zogenaamde influencers. Wie? Influencers! Zeg maar iemand met veel volgers op de sociale media. Van wie gezegd wordt dat ze een belangrijke rol kunnen spelen bij de promotie van een bedrijf. Een snel groeiende beroepsgroep met kansen op eeuwige roem en dikke portemonnees. Influencing wordt namelijk steeds meer gezien als een marketingtool, wereldwijd gaan er inmiddels miljarden in om. Adverteerders trekken daar steeds massaler hun portemonnee voor, maar beseffen nauwelijks dat ze er dan bijna een dagtaak bij krijgen om te controleren of de influencer zijn werk wel éérlijk doet. Las onlangs namelijk dat bijna 50 procent van de influencing frauduleus te noemen is. Dat achter profielen robots kunnen zitten die 24 uur per dag op like-knoppen blijven drukken. Dat er dus sprake is van grote aantallen nepvolgers. Onderzoeksadvies: Trek alles goed na: engagement rates, aantallen opgegeven likes, groei van bepaalde accounts en alle comments. Huh?!! Je huurt dus zo'n influencer in, maar moet vervolgens eigenlijk alles minutieus controleren om dat enigszins zeker te weten of ie z'n werk goed doet?!!

Wat voor bedrijf huurt dat soort volk nu in? Bedrijven die steeds meer uit iedere marketingeuro willen halen? Bedrijven die bang zijn voor hun reputatie en denken 24 uur per dag en 7 dagen per week klaar te moeten staan voor hun klanten? Ik denk dat het vooral bedrijven zijn die onvoldoende vertrouwen hebben in hun product. Dat dus ook niet uitstralen, maar ánderen daarvoor inhuren. Ik kan bijna niet geloven dat zichzelf respecterende ondernemers, die trots zijn op hun bedrijf en staan voor wat daar gebeurt en gemaakt wordt, zich laten 'beïnvloeden' door onduidelijke data, nauwelijks definieerbare comments (mét of zonder emoji) en overdreven aantallen likes. Wie dat wel laat gebeuren is helaas bevangen door de influenca.

Mag influenca graag vergelijken met de Japanse duizendknoop (Fallopia japonica), een plant die, eenmaal gevestigd, zeer moeilijk weer weg is te krijgen. Door zijn sterke groeikracht worden inheemse plantensoorten verdrongen. De sterke wortelstokken en stengels van de Japanse duizendknoop zijn in staat om schade te veroorzaken aan gebouwen, leidingen en wegen. Hoe kunnen we verspreiding voorkomen en aangetroffen planten bestrijden?...

Dit verhaal verscheen eerder in Bedrijvig Meierijstad. Heeft u opvallende nieuwsberichten over de ondernemerswereld uit Meierijstad of uzelf? Een opening, een jubileum, een overname, een directiewisseling, een belangrijke deal? Breng de redactie op de hoogte. Stuur een mail naar: redactie@stadskrantveghel.nl

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant