Esther en Dirk op de Markt in Veghel, vanaf 1 juli vormen zij het centrummanagement (foto: Ad van de Graaf).
Esther en Dirk op de Markt in Veghel, vanaf 1 juli vormen zij het centrummanagement (foto: Ad van de Graaf).

'Ik ben ervan overtuigd dat er een aardige boterham te verdienen is in Veghel Centrum'

Centrum 2.522 keer gelezen

VEGHEL | Op 1 juli gaan ze officieel van start als het nieuwe centrummanagement van Veghel. Maar inmiddels stroomt de agenda van Dirk Lammers (42) en Esther Leijten (53) langzaam vol. Er breken drukke tijden aan voor de Centrummanager en manager Communicatie & Evenementen want er is werk aan de winkel. Het doel: met nieuw elan werken aan een structurele verbetering van het Veghelse centrum.

Toen Jan-Hein Opheij op 1 februari vertrok als Centrummanager besloot het bestuur van Centrummanagement Veghel verder te gaan met twee parttime managers die ieder een eigen specialisme en taakgebied hebben. Een blik op de cv's van zowel Dirk als Esther laat zien dat beiden hun sporen binnen hun vakgebied verdiend hebben. Dirk is een geboren en getogen Veghelaar die meer dan 25 jaar in de retail werkzaam is geweest. Over de reden om te solliciteren zegt hij: "Het Veghelse centrum gaat me aan het hart maar als inwoner ben ik er niet trots op. Ik vraag me af hoe het komt dat wij niet in staat zijn een mooi centrum te creëren."

Voordeel
Toen Esther Leijten de vacature zag, wist zij meteen: hier ga ik voor. "Ik zie het als een enorme uitdaging. En het klopt, ik kom niet uit Veghel maar dat kan ook een groot voordeel zijn. Ik kijk met een objectief oog. Dirk en ik vullen elkaar prima aan en we zitten op één lijn", aldus de Boxtelse die dertig jaar diverse functies in de evenementenbranche vervulde. Zij zal vooral gaan inventariseren hoe het Veghelse centrum naast het winkelaanbod aantrekkelijker gemaakt kan worden. "Er zijn al veel mooie initiatieven, wij gaan kijken hoe het nog beter kan."

Leegstand
De cijfers liegen er niet om. Er staan meer dan dertig panden leeg in het Veghelse centrum en daarmee heeft het dorp het hoogste percentage leegstand in Brabant onder dorpen van vergelijkbare grootte. Naast de winkelleegstand wil het Centrummanagement ook een compacter en overzichtelijker kernwinkelgebied, verbetering van de koopkrachtbinding en van de levendigheid (meer sfeer, activiteiten en evenementen).
Er is dus werk aan de winkel voor de nieuwe centrummanagers Esther en Dirk. Doorpakken is het trefwoord. "Het is 5 voor 12, nu moet er iets gebeuren", stelt Dirk.

Centrum-dna
Om te beginnen moet volgens hem en Esther allereerst het 'centrum-dna' worden vastgesteld. "Wie is de consument en wat wil de consument? Je kunt natuurlijk kijken naar dorpen en steden waar wel een levendig centrum met weinig leegstand is, maar om dat eenvoudigweg te kopiëren is niet reëel. Iedere plaats is anders", aldus Esther.

De Kalverstraat heeft nu te kampen met veel leegstand. Daar moet volgens de nieuwe centrummanager verandering in komen.

"Er zijn veel partijen betrokken bij het centrum, ieder met een eigen belang", vervolgt Dirk. "Aan ons de taak om die partijen met elkaar in gesprek te laten gaan. Samenwerken is daarbij het doel. Daarbij, de huidige markt vraagt vaak om een andere manier van denken. Je moet inspelen op de veranderende economie en het aankoopgedrag van consumenten. Zo kun je je bijvoorbeeld afvragen of een huurcontract van tien jaar nog wel van deze tijd is. Daarover gaan we in gesprek met betrokkenen."

Postkantoor
Gevraagd wat hem persoonlijk een doorn in het oog is, voert Dirk Lammers de situatie in de Kalverstraat, waar veel leegstand is, aan. "Met enkele grote units die leeg staan. Een oplossing zou kunnen zijn deze op te splitsen zodat het voor kleine ondernemers aantrekkelijker wordt. Ik kom graag met potentiële kandidaten in contact om te zien hoe we ze kunnen helpen. Ik ben ervan overtuigd dat er in de retail een aardige boterham te verdienen is in Veghel Centrum""
Verder zijn we nu vooral bezig antwoorden te vinden op de vele vragen. Waarom gebeurt er maar niets met de Patio, waarvan het idee geopperd is deze af te sluiten? Waarom duurt het zolang voordat er iets gebeurt met het oude postkantoor? Er ligt een hartstikke mooi plan, het wordt tijd dat daar iets mee gebeurt."

Noordkade
"Maar we kijken vooral ook naar wat wél goed is", vult Esther aan. "Je kunt als betrokkene met het centrum met een schuin oog naar de ontwikkelingen op de Noordkade kijken, maar je kunt er ook van leren. Waarom zou het niet mogelijk zijn twee gave plekken in Veghel te creëren?"

Dirk en Esther in gesprek.

Ook Dirk wil de negativiteit die er her en der is, graag doorbreken. "Kijk naar de nieuwe centrumondernemers die er in slagen succesvol te zijn, naar hun successtory's. Dat zijn de verhalen die ik graag hoor. En vergeet niet de huidige ondernemers die zijn doorgegaan ondanks de crisis en het feit dat ze de ene na de andere winkelier om hen heen zagen vertrekken. Dat mag ook wel eens benoemd worden. Die ondernemers en hun enthousiasme, dat is de basis waarop we verder willen gaan bouwen."

Enthousiasme
Zowel Esther als Dirk beschikken over een gezonde dosis enthousiasme en hebben er beiden 'ontzettend veel zin in' de klus in Veghel te gaan klaren. Maar, benadrukken ze, dat kan alleen als alle hoofden dezelfde kant opstaan.
Of, om met de woorden van Dirk te spreken: 'er moet iets gaan bewegen, het vliegwiel moet gaan draaien'.

De Kalverstraat heeft nu te kampen met veel leegstand. Daar moet volgens de nieuwe cemtrummanager verandering in komen.
Afbeelding
Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant