Drukte in de Hoofdstraat in Veghel tijdens de eerste koopzondag in april.
Drukte in de Hoofdstraat in Veghel tijdens de eerste koopzondag in april.

Merendeel Burgerpanel juicht opzet koopzondag toe

Centrum Burgerpanel 1.648 keer gelezen

VEGHEL | Het inwonerspanel van Veghel kreeg een vragenlijst voorgeschoteld over de nieuwe opzet van de Koopzondagen in het Veghelse centrum. Afgelopen weekend was de tweede in een reeks van zes. Centrummanagement Veghel is tevreden over de nieuwe opzet. Ook het burgerpanel is overwegend positief.

Dat er iets moest gebeuren aan de opzet van de koopzondag had het centrummanagement goed gezien. Het was vorig jaar (te) vaak een troosteloze bedoeling. Winkels bleven dicht en het publiek kwam niet opdagen. 35 procent van de respondenten bezocht vorig jaar geen enkele koopzondag. 43 procent ging enkele keren. Koopzondagen anno 2019 moéten anders, zo oordeelde het centrummanagement in overleg met de ondernemersvereniging uit het Veghelse centrum. Ze kozen voor een variant met een zestal collectieve koopzondagen. De eerste op 7 april overtrof direct de verwachtingen.

'Veghels feestje'
Het burgerpanel kan zich vinden in deze nieuwe aanpak. 60 procent staat achter de keuze om de maandelijkse koopzondag te laten verdwijnen. "Ik denk dat het in Veghel geen zin heeft om iedere maand een koopzondag te organiseren. Het lijkt mij beter om bij 'speciale gelegenheden' een koopzondag te organiseren zoals bij het begin van de lente of in december rond Sinterklaas en Kerst", schrijft iemand. Een ander panellid is het daar mee eens: "Je kunt beter minder vaak iets organiseren en dan goed uitpakken, volgens mij trekt dat meer mensen. Het moet uiteindelijk een Veghels feestje worden waar je bij wil zijn." 17 procent vindt het geen goede beslissing. "Niemand gaat onthouden wanneer het centrum open is. Je bent of altijd open of niet. Ertussenin zit niets wat gaat werken", aldus een tegenstander van de opzet.

Bezoekersaantallen
De eerste koopzondag op 7 april werd erg goed bezocht. Maar twee procent van de respondenten vond de eerste koopzondag in 'nieuwe stijl' geen succes. 33 procent spreekt van een succes. 51 procent van het burgerpanel is op 7 april niet in het centrum geweest. "De activiteiten waren goed verdeeld en veel winkels deden wat extra's" en "Zelfs winkels die vroeger niet open waren deden nu wel mee. Dit was het centrum op zijn best", zo blikken twee mensen terug. Eerlijkheid gebied te zeggen dat het weer daarin een doorslaggevende factor speelde. Het was de hele zondag prachtig weer. Dat was het afgelopen zondag, tijdens de tweede themazondag, niet. De bezoekersaantallen bleven dan ook achter ten opzichte van de eerste koopzondag. Toch spreekt het centrummamangement van een succes. "Het kwam afgelopen zondag wat later op gang. Wij hebben de eerste twee themazondagen als positief ervaren. We merken dat ondernemers en consumenten een thema leuk vinden. Een mooie ontwikkeling die goed is voor Veghel", aldus centrummanager Dirk Lammers.

Tijdens de tweede koopzondag was er onder andere een dj-workshop. 

Het burgerpanel (81 procent) vindt dat het weer een belangrijke rol speelt. Toch worden ook verschillende andere aspecten genoemd als reden voor het succes. "Eindelijk weer meer samenwerking tussen de winkeliers en er waren veel meer winkels open. De communicatie vooraf was ook veel beter dan afgelopen jaren", zegt een panellid.

Braderie
16 procent van het Veghelse burgerpanel ziet iets in een maandelijkse koopzondag, 6 procent in negen koopzondagen per jaar en 20 procent in elk kwartaal een koopzondag. Elke twee maanden een open zondag valt met 28 procent het best in de smaak. Net iets meer dan de helft van het burgerpanel vindt wel dat de koopzondagen in het centrum van Veghel moeten worden afgestemd met omliggende centra. "Let erop dat je een koopzondag niet gelijktijdig met andere activiteiten in omliggende dorpen, steden of op de Noordkade houdt", schrijft een panellid.

Op zondag 7 april kwam het wat later op gang, mede door de weersomstandigheden. 

TIPVeghel ontving nog meer dan 100 tips om de koopzondagen, naast de acties en activiteiten die al worden georganiseerd, aantrekkelijker te maken. Enkele reacties die opvielen: 'Een braderie', 'verbinding met de Noordkade doormiddel van een historische bus/tram', 'live muziek', 'speciale (zondag)aanbiedingen' en 'vertier voor de kinderen'.

Het hele rapport, inclusief alle reacties en tips, is terug te lezen op: www.tipveghel.nl. 310 deelnemers vulden de vragenlijst in.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant