De keuze voor oud-PSV-er 'Che Guevara' Björn van der Doelen bleek  een slimme zet.
De keuze voor oud-PSV-er 'Che Guevara' Björn van der Doelen bleek een slimme zet.

#carnavalvrij

Column 2.208 keer gelezen

Vond Bavaria lang geleden koppijnbier. Bavarialiefhebbers beweerden dat dit vooral met inname te maken had, maar mijn koppigheid én onwetendheid zorgden voor andere verzinsels. Of het gewenning is geweest, een minder enthousiast drinktempo of kwaliteitsverbetering, feit is wel dat ik het Lieshoutse brouwsel op den duur acceptabel ben gaan vinden. Tot afgelopen week. Ineens was daar weer die argwaan ten aanzien van Bavariabier. Oorzaak? Bavaria's publiciteitsafdeling lanceerde een ludieke campagne met serieuze ondertoon. Een combinatie die bij mij gemakkelijk smaakstoornissen veroorzaakt.

In Lieshout werd een zogenaamd burgerinitiatief opgetuigd. Dat kan iedere burger doen. Met 40.000 handtekeningen kun je dan een onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer krijgen. Bavaria beoogt met hun '#carnavalvrij' van het zottenfeest een nationaal feest te maken. Mét officiële vrije dagen.

Voorstanders konden een online-petitie tekenen en bij 40.000 digitale krabbels zet de Lieshoutse brouwer echt door. Het waren er binnen de kortste keren 100.000, want de gemiddelde carnavalsliefhebber wil niets liever dan vrij zijn op carnavalsmaandag en -dinsdag.

Bavaria moet zich niet met politiek bemoeien! Bavaria moet voor goed bier zorgen. Een vriend van mij lanceerde ooit de slogan 'Water is pas een feest als het bij de brouwer is geweest!' Dáár moeten bierbrouwers zich mee bezig houden: met brouwen! Niet een Tweede Kamer van het werk houden met naïef geleuter. Te…eh…zot voor woorden.

De uiterst doordachte publiciteitsstunt heeft natuurlijk maar één doel: Zoveel mogelijk bierdrinkers aan de Bavaria krijgen. Volgens marketingstrategen heeft de campagne briljante trekjes. Bavaria nestelt zich ermee in de belevingswereld van de consument. De keuze voor oud-PSV-er 'Che Guevara' Björn van der Doelen als gezicht van de campagne bleek daarbij een slimme zet. De commercie neemt langzaam maar uiterst zeker alle 'grote feesten' over. Dat heeft steeds minder met overtuiging of verbroedering te maken, maar alles met economisch belang. Maar iedereen aan het carnavallen krijgen gaat 'm niet worden. Die nationale feestdagen gaan er ook niet komen. Ben dus erg benieuwd wat Bavaria's belofte richting Den Haag gaat inhouden. Slimme, doch holle publiciteit vermoed ik, maar in Lieshout zullen de glazen geheven worden.

Overal elders in Brabant en Limburg moet weer gewoon vrij worden genomen als je carnaval alle dagen wilt vieren. Zoals het hoort! Verwacht wordt dat zo'n 15 procent van de carnavalsgangers zich tijdens en na carnaval ziek meldt. Carnaval is in totaal goed voor zo'n 1,8 miljoen ziektedagen. Genoeg #carnavalvrij dus…

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant