Afbeelding

Veghelaar Glenn debuteert in Formule 3: ‘Deze auto is echt indrukwekkend’

Sport 2.361 keer gelezen

VEGHEL - Autocoureur Glenn van Berlo maakt komend seizoen zijn debuut in de Formule 3. Het net achttien jaar geworden talent uit Veghel gaat daarmee opnieuw een stap hogerop in de autosport. Na een succesvol debuut in de Formule 4 in 2019 komt hij dit jaar uit in het Euroformula Open-kampioenschap. Hij gaat racen voor het Spaanse topteam Drivex. 

Voor Glenn bleek de keus voor een Formule 3-kampioenschap al gauw de juiste. "Als je in deze auto hard kunt gaan, kun je in alle andere auto's hard gaan", legt de student International Business Management uit. "Het is een heel goede voorbereiding op andere klassen. We hebben ook gekeken naar de Formule Renault, maar ik denk dat ik als rijder beter word van het rijden in een Formule 3-auto vanwege alle techniek die erbij komt kijken en natuurlijk de hoeveelheid downforce die de auto heeft. De mate waarin je de auto kunt afstellen, komt dicht bij de Formule 1. Met zo'n auto ben je bijna nooit uitgeleerd." 
 
Eind vorig jaar, na afloop van het Formule 4-seizoen, testte Glenn al eens twee dagen met een Formule 3-bolide. "Ik heb toen redelijk wat rondes gereden. Ik was na mijn eerste stint meteen helemaal weg van de auto. Hij is echt indrukwekkend." 

Zijn keuze voor Drivex was relatief eenvoudig. "Ik had meerdere opties, maar ik kende dit team al van vorig seizoen in de Formule 4 en ik kan heel goed overweg met de teamleden. De mentaliteit is er top. Iedereen heeft er een heel grote wilskracht om te presteren. Dat blijkt ook uit de deal die we gemaakt hebben. Drivex doet het maximale voor me, op alle vlakken."

De auto waarmee Glenn komend seizoen gaat rijden, heeft een volledig nieuw Dallara 320D-chassis en is voorzien van een 2 liter-motor van HWA, 240 pk sterk. Het nieuwe chassis kent meer aerodynamische features waardoor de auto meer downforce geeft dan de auto van vorig jaar. Verder is de bolide voorzien van een sequentiële versnellingsbak van zes versnellingen. De auto is ontworpen volgens de Formule 1-veiligheidsnormen van 2018 en weegt inclusief coureur ongeveer 580 kilogram.

Voor Glenn ligt er inmiddels een gedetailleerd plan de campagne voor komend seizoen. Daarmee moet de jonge Veghelaar opnieuw een grote stap kunnen maken in zijn weg naar de top. "Ik heb van mijn jaar in de Formule 4 heel veel geleerd. Het is een superklasse om vanuit het karten een basis in de autosport te leggen. Je kunt je in de F4 nog fouten veroorloven. Nu begint het echte werk. We hebben veel punten besproken en bepaald op welke vlakken ik mezelf moet verbeteren. Daar gaan we aan werken. Mijn doel voor het seizoen is de auto echt goed leren kennen en maximaal te presteren."

Aan zijn voorbereiding zal het niet liggen. Glenn: "Ik heb deze winter aan alle aspecten gewerkt die uiteindelijk bijdragen aan je prestaties. Ik heb onder andere heel hard getraind op fysiek en mentaal gebied." 

De komende weken staan drie testdagen op het circuit van Montmeló (Barcelona) op het programma. In het weekend van 25 en 26 april maakt Glenn op het circuit van Paul Ricard zijn officiële Formule 3-debuut. Op de Franse omloop wordt de eerste van negen rondes van het Formula 3 Eurofomula Open gehouden, waarvan zeven op Formule 1-circuits. Voordat het kampioenschap begint, heeft Glenn eerst nog een aantal testdagen om te wennen aan de auto en het team. "En daarnaast ga ik veel tijd doorbrengen in de simulator."

Verder zal hij ook met enige regelmaat in een KZ-kart trainen. Dat doet hij samen met zijn oudere broer Kay en zijn vader om scherp te blijven. "Karten in KZ-kart is een heel goede training voor de autosport en om dat samen met mijn broer en mijn vader te doen, maakt het extra leuk!" 

Afbeelding
Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant