Afbeelding

Vijf mogelijke tracés voor verbindingsweg N279 en Veghel

Verkeer en vervoer 1.818 keer gelezen

VEGHEL | Het onderzoek naar een nieuwe verbindingsweg tussen de N279 en de bedrijventerreinen Veghel-West nadert een nieuwe fase. Afgelopen maanden zijn de tracés in kaart gebracht waarvoor de gemeente een wettelijk verplichte Milieueffectrapportage (MER) gaat opstellen. Een MER beschrijft wat de risico's zijn voor het milieu. Daaraan vooraf gaat de Notitie Reikwijdte en Detailnivo (NRD). Die is nu gereed. Er staat in welke vijf tracés in de MER bekeken moeten worden én welke milieueffecten onderzocht worden.

Uit een eerder haalbaarheidsonderzoek bleek al dat een tracé direct langs het kanaal technisch haalbaar is. Wegens verplichtingen op het gebied van natuur, grondaankoop/onteigening en bestemmingsplanprocedures is het niet mogelijk om enkel dat ene tracé te onderzoeken. Een breder onderzoek is noodzakelijk om in later te doorlopen procedures de locatie/tracékeuze van de weg te kunnen verantwoorden; de brede insteek nu voorkomt vertraging verderop in het proces. In de NRD staan daarom vijf tracés beschreven die in de MER onderzocht worden: Twee tracés gaan vanaf de oversteek over de Zuid-Willemsvaart ten westen van Zijtaart en sluiten aan op de Corridor. Drie tracés lopen vanaf de oversteek parallel aan het kanaal en sluiten vóór of ná buurtschap Doornhoek aan op de Corsica; in de tracés die vóór Doornhoek al afbuigen, wordt ook gekeken naar een variant met een verdiepte ligging.

NRD
De NRD is een rapport waarin de uitgangspunten voor de uit te voeren onderzoeken op papier zijn gezet. In eerste instantie gaat het dan om het nut en de noodzaak: welke doelstelling moet bereikt worden met de verbindingsweg en waar moet de weg aan voldoen? Daarna wordt onderbouwd welke varianten wel en welke niet onderzocht gaan worden. Tot slot beschrijft de NRD welke milieuaspecten van deze varianten onderzocht worden in de Milieu Effect Rapportage (MER). 

Doel verbindingsweg
Aanvullend op de reconstructie van de N279 moet de verbindingsweg een bijdrage leveren aan de oplossing van de problemen ten aanzien van bereikbaarheid en leefbaarheid in Veghel. In het bijzonder een verbetering van bereikbaarheid bedrijventerreinen De Dubbelen, Doornhoek en Foodpark (inclusief nog te ontwikkelen Foodpark 2). Daarnaast gaat het om een verbetering van de leefbaarheid in de kern Veghel en versterking van de kwetsbare verkeersstructuur in Veghel.

Participatieproces NRD
De NRD is tot stand gekomen op basis van de aandachtspunten die bezoekers van de informatieavond aangedragen hebben. Daarnaast is een werkgroep opgericht, waarin een groot aantal belanghebbende partijen vertegenwoordigd zijn (betrokken dorps- en wijkraden, het georganiseerde bedrijfsleven en belangenverenigingen). Zo is ruimte gegeven is aan de verschillende invalshoeken. Alle ideeën zijn getoetst aan de doelstellingen. Maar ook kosten, technische maakbaarheid en ontwerpeisen van een gebiedsontsluitingsweg zijn meegenomen in de beoordeling. Dat resulteerde uiteindelijk in vijf tracés.

Milieueffecten
De gemeente Meierijstad heeft van de verbindingsweg een pilotproject duurzaamheid gemaakt met drie speerpunten. De gemeente streeft allereerst naar volledig circulair materiaalgebruik. Daarnaast een CO2-neutrale of zelfs CO2-negatieve weg. En de weg moet overlast voor mens en natuur zoveel mogelijk beperken. Deze effecten zijn toegevoegd aan de milieueffecten waar de MER sowieso op ingaat. 

Reacties op NRD
Elke individuele inwoner heeft de kans om te zien wat er met de aangereikte informatie gedaan is. De NRD ligt ter inzage vanaf 21 februari tot en met 3 april bij de informatiebalie van het gemeentehuis van de gemeente Meierijstad, Stadhuisplein 1 in Veghel. Daarna wordt de NRD vastgesteld en starten de MER-onderzoeken. Het MER vormt de basis om te komen tot een keuze voor het Voorkeursalternatief (VKA) voor de verbindingsweg N279. Het streven is ernaar om de gemeenteraad in het eerste kwartaal van 2020 een voorstel voor te leggen ten aanzien van dit VKA.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant