Afbeelding

Afwachten is geen optie voor Lanthopus

Zakelijk 1.726 keer gelezen

Ooit begonnen ze met hun eigen onderneming om hun bijzondere bedrijfsfilosofie over de dragen aan anderen. Een tikje idealistisch, jazeker, maar voor Lanthopus zijn het de kernwaarden waarmee het Veghels innovatiebedrijf succesvol aan de weg timmert. De drie trefwoorden bij deze werkwijze van Lanthopus zijn 'commercieel, duurzaam en maatschappelijk'.

Lanthopus is een innovatiebedrijf dat als doel heeft om bedrijven op te richten die een verschil maken. Een verschil in financiële zin, door groei te realiseren. Maar ook een verschil in maatschappelijke zin, door met innovatieve oplossingen te komen voor problemen waar we nu of in de toekomst als maatschappij tegen aanlopen. Dat betekent enerzijds dat ze nieuwe concepten rond de nieuwe economie succesvol naar de markt brengen, maar ook wil Lanthopus een verschil maken door haar eigen filosofie rondom duurzaamheid en sociaal bewustzijn toe te passen. "Wij zijn vooral gericht op de toekomstige generaties", stelt Kees Cuperus.

Die nieuwe economie is digitaal en gaat uit van het realiseren van winst vanuit economisch, ecologisch en sociaal oogpunt. "Dat is onze drijfveer. Wij geloven in de mogelijkheid om deze doelen te realiseren. Daarvoor moet er samengewerkt worden, omdat dat de belangrijkste succesfactor is in het realiseren van de noodzakelijke veranderingen waar we met zijn allen voor staan. Ons huidige economisch model is niet meer houdbaar", aldus Cuperus.

Realiseren
Hiertoe is een eigen ecosysteem van bedrijven opgezet, waarbij zowel de marketing en innovatie (Lanthopus), WebSoftware (LanthopusX), de optimale manier van samenwerking (Belbin, LanthopusR) en indien nodig de financiering al naar gelang ingezet kunnen worden. Daarmee heeft het bedrijf alle benodigde kennis in huis en kan het totale plaatje aangeboden worden. "De eerste aandacht is gestoken in de IT-tak. Deze is enorm groeiende, waardoor ze sinds de oprichting in 2016 naar 25 mensen zijn gegroeid. De opbrengsten worden weer geïnvesteerd in andere projecten van Lanthopus", zegt Marko Schulten. Als voorbeeld noemt hij het opzetten van een nieuw platform van uitvinders dat in de markt wordt gezet. "Er zijn zoveel bedrijven die goede ideeën hebben, maar die op de plank blijven liggen. Dat is natuurlijk doodzonde. Met het platform gaan wij kijken of de plannen gerealiseerd kunnen worden", legt Kees uit.
De drie trefwoorden bij de werkwijze van Lanthopus zijn zoals gezegd 'commercieel, duurzaam en maatschappelijk'. "Je moet natuurlijk wel een business-case hebben, anders overleef je niet", licht Kees Cuperus het eerste trefwoord toe.

Arbeidsparticipatie
Geld verdienen door goed te doen en goed te doen door geld te verdienen. Dat het bij Lanthopus geen loze woorden zijn, toont het bedrijf onder andere in haar personeelsvoering. De toepassing van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is er een voorbeeld van. "Iedereen streeft naar 'effectiviteit', maar ziet het als een risico om mensen uit deze doelgroep in dienst te nemen. Wij zelf doen het wel, omdat wij van mening zijn dat deze mensen waardevol zijn. En omdat wij ons primair richten op de mens en de Belbin-rol die ze kunnen vervullen, kunnen we ze met erg veel succes inzetten", aldus Cuperus. "Het verbaast ons eigenlijk altijd hoeveel potentie andere bedrijven laten liggen."

Samenwerking
Kees Cuperus hoopt dat bedrijven zich aangesproken voelen door de bedrijfsfilosofie van Lanthopus. Niet meer het principe van alles zelf willen doen, maar gebruik maken van je eigen kracht en dit combineren met de kracht van anderen. "Dat is ook de reden waarom we met Lanthopus zijn begonnen", stelt Kees. "We willen laten zien dat als je iets wilt bereiken, je dit samen met anderen moet doen. En als je nu door samenwerking met een ander, winst kunt genereren én een positieve maatschappelijke bijdrage kunt leveren, wat wil je dan als bedrijf en als mens nog meer?"

Dit verhaal verscheen eerder in Bedrijvig Meierijstad.

Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant