Geert van den Akker en Rob van Hoof.
Geert van den Akker en Rob van Hoof.
Bedrijvig Meierijstad

'Honda zit in mijn hart'

Zakelijk 3.749 keer gelezen

Geert van den Akker (59) staat voor een bijzondere mijlpaal. Dit jaar is zijn bedrijf, Autobedrijf G. van den Akker, namelijk 30 jaar Hondadealer. Met het Japanse merk in zijn hart komt Geert nog elke dag fluitend naar zijn werk. En toch… Het aftellen is begonnen, want over vijf jaar neemt collega Rob van Hoof de vestiging in Veghel over.

"Dat wordt tegen die tijd zeker wennen", vermoedt Geert. "Maar aan de andere kant: over vijf jaar ben ik 64, tijd om een stap terug te doen. Het is niet niks om je kindje af te geven, maar ik geloof dat het dan wél het beste is voor de toekomst van het bedrijf, onze medewerkers en onze trouwe klanten."

Hondadealer
Gelukkig is het zover nog lang niet. Eerst maar eens een jubileum: 30 jaar Hondadealerschap! "Ik weet nog goed dat eind jaren tachtig een oud-klasgenoot aan me vroeg of ik Hondadealer wilde worden. We hadden samen autotechniek gestudeerd en hebben altijd contact gehouden. Waar ik voor mezelf was begonnen, was hij in dienst getreden bij Honda. Aanvankelijk wilde ik me niet aan een merk binden, maar ik ben toch gaan praten."

Hoogstaand en geavanceerd
Honda bleek in alle opzichten een goede partner. Het merk is groot, betrouwbaar en technisch altijd de markt vooruit. Geert: "Honda stond in de jaren tachtig al bekend als een hoogstaand en geavanceerd merk. Honda was bijvoorbeeld een van de eersten met hybride auto's. Mij sprak vooral het verhaal aan van de oprichter, meneer Honda zelf. Hij was een typische self made man, hij heeft zijn automerk eigenhandig opgebouwd. Honda is een schitterend merk, en: heel betrouwbaar. Eigenlijk is Honda een heel slecht merk voor de werkplaats: de auto's zijn veel te goed."

Honda en Škoda
In 1988 werd Autobedrijf G. van den Akker officieel Hondadealer en van die stap heeft Geert nooit spijt gehad. Halverwege de jaren negentig breidde hij zijn bedrijf uit met een vestiging in Helmond, waardoor zijn marktgebied ineens een stuk groter werd. Ook bood de grote werkplaats een kans om een Europees merk aan zich te binden: Škoda, een merk dat zowel in het particuliere als in het zakelijke segment al jaren stevig aan de weg timmert. Vandaag de dag is het bedrijf, zowel in Veghel als Helmond, nog steeds officieel Škoda servicedealer.

Eigen koers
In zijn bedrijfsvisie volgde Geert altijd zijn eigen koers. Dat houdt onder andere in dat zéggen dat je goede service verleent, niet genoeg is. "Je moet het waarmaken, en dat is lang niet altijd vanzelfsprekend. Toen ik begon, hield ik drie stelregels aan: eerlijk werk leveren, transparant zakendoen en betrouwbaar zijn. Nog steeds zijn dat belangrijke elementen in onze bedrijfsvoering. Het moet gewoon goed zijn. Uiteindelijk betalen onze klanten ons salaris, dus punten scoren bij de importeur staat niet bovenaan ons lijstje. Bovenaan staat de klant en dat zal altijd zo blijven."

Vertrouwen opbouwen
Die benadering loont, zo ervaart Geert nog iedere dag. In het kader van het dealerjubileum wilde hij bijvoorbeeld klanten van het eerste uur in het zonnetje zetten. Maar: "Dat idee strandde toen ik ontdekte hoeveel dat er eigenlijk waren", lacht Geert. "Ik kwam al snel tot meer dan vijftig klanten. Die allemaal bezoeken zou me heel veel tijd gaan kosten… Het geeft wel aan dat we waarde hechten aan langetermijnrelaties. De aanschaf van een auto is niet niks en ook het uit handen geven van je auto, bijvoorbeeld voor onderhoud, vereist een goed gevoel. Dat hebben we voor ogen bij alles wat we doen."


'We blijven wie we zijn'

"Ik vind het spannend, leuk en ik ben heel trots dat ik de kans krijg om het bedrijf over te nemen. Maar: ik blijf wie ik ben en hetzelfde geldt voor het bedrijf. Dat betekent dat de klant altijd op nummer één staat. Het warme gevoel, de eerlijkheid en oprechtheid die Geert aan zijn mensen meegeeft, gaan we met z'n allen voortzetten. Het mooie van ons vijfjarenplan is dat ik stapjes vooruit zet en Geert terug, maar dat we nog wél volop van elkaar blijven leren", aldus Rob van Hoof.

Geert (L) en Rob (R).


Jubileumacties
Vandaag de dag werken er 15 medewerkers bij Autobedrijf G. van den Akker, verdeeld over de vestigingen in Veghel (Eisenhowerweg) en Helmond (Lagedijk). Alle denkbare Hondamodellen staan te pronken in de showrooms en het bedrijf beschikt continu over een omvangrijk wagenpark aan gebruikte auto's. Speciaal voor het jubileum is een aantal Honda HR-V modellen ingekocht. Klanten die een nieuwe auto aanschaffen, kunnen rekenen op onder andere vijf jaar volledige garantie en vijf jaar gratis volledig onderhoud.

Opvolging gewaarborgd
Al zal het voor Geert nog niet zo voelen; het aftellen is langzaam maar zeker begonnen. Op 1 januari 2018 startte het vijfjarenplan, dat Rob stapsgewijs naar het volledig eigenaarschap van de Veghelse vestiging leidt. Geert: "Weet je, ik ben het vak nog helemaal niet moe. Het sleutelen zit in me, net zoals het merk Honda in mijn hart zit. Op mijn twaalfde sleutelde ik al samen met mijn vader aan Volkswagen Kevers en op de middelbare school was ik een van de weinige kinderen die al precies wist wat hij wilde worden. Straks zit ik ruim veertig jaar in het vak, tijd voor een nieuwe fase. Ik heb alle vertrouwen in Rob. Hij deelt mijn visie en heeft dezelfde kernwaarden. Met hem is mijn opvolging gewaarborgd, daar ben ik zeker van. Sterker nog, ik hoop dat hij het tegen die tijd nog beter gaat doen dan ik. Want dat betekent dat we onze klanten nóg beter van dienst kunnen zijn."

Meer informatie: www.gvandenakker.nl.

Afbeelding
Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant