Afbeelding
Foto: Mark Bras

Schutte Bagclosures: Onbetwiste marktleider in zaksluitingen in Europa

Zakelijk 2.353 keer gelezen

UDEN | Iedereen heeft onze producten dagelijks in de hand en ze liggen overal in de la, maar toch kent vrijwel niemand ons. Best bijzonder toch, voor de nummer drie van de wereld? Wout Abbenhuis en Bertil Bruisten vertellen het met een glimlach. De directeuren van Schutte Bagclosures zijn trots op hun bedrijf, dat dit jaar 60 jaar bestaat.

Schutte Bagclosures, de naam zegt het al, produceert zaksluitingen. Met name voor de levensmiddelenindustrie, zoals fabrikanten van brood, pasta's, koekjes, muesli's, koffie en thee, enzovoorts. Daarnaast werkt ook de agrarische industrie veel met producten uit Uden. "We zijn de nummer drie van de wereld in zaksluitingen", vertelt Wout. "We exporteren naar meer dan zestig landen in alle werelddelen, van Mongolië tot Zuid-Afrika en van China tot Brazilië."

80 miljoen per dag
Iedere dag verlaten zo'n 80 miljoen zaksluitingen de productielocatie in Uden, het hoofdkantoor van het bedrijf. Sterke punten van Schutte zijn de eigen techniekontwikkeling ("machines om zaksluitingen te maken zijn nergens te koop, dus ontwikkelen we ze zelf"), flexibel voorraadbeheer, leverbetrouwbaarheid en de kwaliteit van de producten zelf. Bertil: "Het aanbrengen van zaksluitingen gebeurt altijd aan het einde van een verpakkingslijn. Stel je maar eens voor wat er gebeurt als die machine niet goed werkt: de hele verpakkingslijn stroopt op. De kwaliteit van onze producten moet onbesproken zijn."

Keep on playing
Innovatie is een belangrijke rode draad in de bedrijfsvoering van Schutte. Of, zoals het bedrijf het zelf meldt: 'keep on playing'. Bertil: "Spelen met het product is het mooiste wat er is. We zijn voortdurend op zoek naar nieuwe toepassingen en oplossingen. Laatst zocht een klant naar een clipband om de dunne, gladde plastic broodzakken voor gesneden witbrood goed gesloten te houden. Voor hem hebben we de Xtragrip clipband ontwikkeld, een klemsluiting met een extra rand. Werkt perfect."

Innovatie
Ook op het gebied van duurzaamheid (bio-based producten), meerkleurige producten (bijvoorbeeld met logo), monomaterialen (producten die uit één en hetzelfde materiaal bestaan), verzegelbare sluitingen (zoals een seal op een broodzak) en hersluitbaarheid zijn gebieden waarop Schutte voortdurend 'spelenderwijs' op zoek is naar nieuwe oplossingen en doorbraken.

Wereldwijde potentie
Schutte verkent de laatste jaren nadrukkelijk nog meer nieuwe, kansrijke afzetgebieden, zoals Afrikaanse landen, het Midden-Oosten en ook Amerika. "In Amerika realiseren we sinds dit jaar substantieel verkopen. Ons doel is onze positie in Europa vast te houden en waar mogelijk te verbeteren en te groeien in Amerika. Als we de zaken op de juiste wijze aanpakken, ligt er een enorme potentie."

Sociaal gezicht
Schutte Bagclosures viert dit jaar het 60-jarig bedrijfsjubileum. Dat vieren de medewerkers op een bijzondere plek, vertelt Wout. "We gaan met ons voltallige personeel vier dagen naar Ibiza. Natuurlijk kan het ook gemakkelijker, maar we zien dit jubileum als een mooi moment om iets speciaals te doen voor de mensen die zich dagelijks voor het bedrijf inzetten en aan wie we ons succes te danken hebben." Hierin klinkt de sociale inborst van het bedrijf door. Schutte investeert graag in het personeel, dat omgekeerd een opvallende loyaliteit toont. Zo worden regelmatig 40- en 25-jarige dienstverbanden gevierd. "Tegelijk vindt er dankzij de groei die we doormaken, gestaag verjonging plaats binnen ons bedrijf. Schutte bestaat momenteel uit een goede mix van ervaren krachten en jonge mensen met een specifieke, eigentijdse inbreng."

Daarnaast werkt Schutte structureel samen met krachten van sociale arbeidsvoorzieningen. Bertil: "Via die constructie zijn er dagelijks tussen de twintig en veertig mensen voor ons actief. Het is een mooie constructie: zij hebben een zinvolle dagbesteding en dankzij goede samenwerkingsafspraken kunnen wij onze mondiale concurrentiepositie versterken. Een duidelijke win-winsituatie."

Dit artikel is verschenen in Bedrijvig Uden.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant