Ronald de Niet
Ronald de Niet Foto: Ad van de Graaf
BEDRIJVIG UDEN

'Er zit schwung in ons bedrijf'

Zakelijk 2.269 keer gelezen

UDEN | Verscholen op de Udense industrieterreinen liggen verschillende parels van bedrijven. Hycult Biotech is er zo een. Want wie wist dat er vanuit Uden zogenaamde antilichaampjes de hele wereld overgaan? Ronald de Niet (54) is sinds 2015 CEO van het bedrijf dat zijn vader oprichtte. We gingen met hem in gesprek.

Voor wie het niet weet: wat zijn antilichamen?
"Antilichamen zijn eiwitten die het lichaam aanmaakt, zodra er antigenen het lichaam binnenkomen. Denk aan bacteriën of virussen. Antilichamen hebben de vorm van een Y en hechten aan de antigenen, zodat het lichaam ze herkent en aan de slag kan met het afweermechanisme."

Waarom is het nodig dat een bedrijf antilichamen produceert?
"De antilichamen die we ontwikkelen en produceren, verkopen we aan klanten in de medische sector, zoals farmaceutische bedrijven, universiteitsziekenhuizen en biotechnische bedrijven. Daar worden ze gebruikt voor verder onderzoek, bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van medicijnen."

Een bijzondere markt!
"Zeker, wij zijn gespecialiseerd in de zogenaamde 'innate immunity', ofwel het immuunsysteem dat je bij je geboorte meekrijgt. Daarnaast heb je het adaptieve immuunsysteem: via dat systeem reageert het lichaam op 'nieuwe' ziektes. Denk aan de inentingen tegen koorts of mazelen, die je als kind kreeg. In feite dien je daarmee een minuscule hoeveelheid van de ziekte toe, waardoor je lichaam alvast antistoffen aanmaakt voor als het echt nodig is."

Hoe groot zijn jullie in de 'innate immunity'?
"Binnen de innate immunity zijn we in bepaalde velden wereldleider, we verkopen antilichaampjes aan klanten van over de hele wereld. Momenteel worden onze antilichamen bijvoorbeeld gebruikt in de testkits waarmee je kunt bepalen of een donornier aanslaat. En zijn we actief betrokken bij de Bill Gates Foundation, die onderzoek doet naar maag- en darmaandoeningen in derdewereldlanden. Ook die foundation gebruikt onze testkits."

Hycult Biotech bestaat bijna 25 jaar, maar zelf ben je nog niet zo lang CEO.
"Klopt, ik ben officieel per 1 januari 2015 in dienst gekomen. Mijn vader Wim heeft het bedrijf opgericht. Hij startte in 1978 met Sanbio, een handelsbedrijf wat in eerste instantie in weefselkweekproducten handelde. Na verloop van tijd kwam hij in aanraking met mono- /polyklonale antilichamen. Als een van de eersten startte hij met de import daarvan in de Benelux en ontwikkelde er een nieuw productenpakket mee, onder de naam 'Monosan'. Zijn idee om deze producten zelf te gaan produceren, was min of meer de start van Hycult Biotech."

Maar zelf had je nooit eerder de ambitie om het familiebedrijf in te gaan?
"Ik ben techneut, maar niet op medisch gebied, sterker nog: ik heb twintig jaar gewerkt in de grond-, weg- en waterbouw, de wereld van asfalt, bruggen, wegen, riolering… Heel wat anders dus! Maar het stoorde me dat het in die sector steeds meer gaat om de laagste prijs in plaats van de beste kwaliteit. Tijd voor een nieuwe uitdaging dus. Ik ben een paar jaar bedrijfsadviseur geweest, totdat mijn vader me vroeg of ik het stokje van hem wilde overnemen."

Een mooie kans?
"Zeker, al heb ik wel om wat bedenktijd gevraagd. Alleen al doordat mijn achtergrond zo anders is, wilde ik er goed over nadenken. Bovendien was ik de zoon van de baas. Hoe zou het personeel reageren? Uiteindelijk heb ik het gedaan, vooral omdat ik ervan overtuigd was dat het bedrijf op commercieel gebied slagen kon maken. Ik kreeg de kans om rustig in te werken en het personeel heeft het heel goed opgepakt. Ik heb vanaf dag één gezegd: 'Dames en heren, mijn commerciële visie is mijn toegevoegde waarde, maar júllie zijn de inhoudelijke experts'. Vanaf het begin respecteren we elkaars kennis en kunde. Dat werkt heel goed."

En, is het gelukt? Is het bedrijf commerciëler geworden?
"Dat denk ik wel, ja. Onze relatie met onze distributeurs is uitstekend en we verkennen onze markt iedere dag verder. Daarnaast zijn we intern een hechter team geworden. Verdeeld over drie afdelingen: Research & Development, Operations en Commercie, alle drie met hun eigen belangen. We hebben daar meer lijn in aangebracht en daar beginnen we de vruchten van te plukken. Er zit schwung in ons bedrijf."

Waar wil je uiteindelijk naartoe groeien?
"Ik heb drie belangrijke motieven. Ten eerste het samenwerken met mensen. We hebben een team van 26 medewerkers en met z'n allen zijn we tot prachtige dingen in staat. Daarnaast wil ik voortzetten wat mijn vader heeft neergezet: een bedrijf om trots op te zijn! En ten derde dragen we met onze producten bij aan de medische vooruitgang. Mede dankzij onze antilichamen is er meer kennis over hoe het menselijk lichaam werkt, hoe we reageren op ziektes en hoe we gezonder kunnen leven. Met onze producten pakken we de oorzaak aan, niet het symptoom. En zeg nou zelf: het is toch veel beter om ons eigen afweersysteem een handje te helpen, dan ziektes te bestrijden met chemische medicijnen?"

Hoe zorg je dat je in je nichemarkt wereldleider blijft?
"Door te blijven ontdekken en innoveren. We streven niet naar tien keer zoveel personeel; eerder naar groei in kwalitatief hoogwaardige producten en nieuwe innovaties. Daar zijn we met deze club mensen heel goed toe in staat. Zo staan we op de drempel van de overname van een klein bedrijf, dat in grote volumes antilichamen kan produceren. Waar wij een maximaal volume van 0,5 gram aan antilichamen produceren, kunnen we in de toekomst gemakkelijk 80 tot 100 gram aan. Dat brengt automatisch een heel nieuw klantpotentieel met zich mee. Daarnaast werken we samen met innovatieve partners in de biotechnologie. Waar we elkaar kunnen versterken, zullen we dat zeker doen. Zo blijven we koploper in onze markt."

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant