Afbeelding

Udense Uitdaging koppelt leerlingen vmbo aan bewoners Orgelhuis

Human Interest 1.714 keer gelezen

UDEN | Woonzorglocatie het Orgelhuis zocht mensen die leuke activiteiten kunnen organiseren voor bewoners die lijden aan geheugenverlies. En het Udens College Sector vmbo zocht organisaties waar leerlingen invulling kunnen geven aan zogenaamde talenturen. Dus bracht de Udense Uitdaging hen met elkaar in contact. Inmiddels hebben de eerste leerlingen zich al ingezet bij het Orgelhuis. Met succes, want de samenwerking wordt uitgebreid.

Mandy Wolters, activiteitenbegeleidster bij het Orgelhuis, was al een tijdje op zoek naar mensen die bijvoorbeeld een beautymiddag wilden verzorgen voor bewoners. Toen dat niet lukte, ondanks verschillende oproepjes, wendde ze zich tot de Udense Uitdaging. Kunnen jullie in jullie netwerk niet eens rondvragen, vroeg ze. En zo ging het balletje rollen.

Ruimte voor talent
De talenturen op het vmbo zijn uren die leerlingen mogen besteden om hun talenten te ontdekken: wat vind ik leuk, waar ben ik goed in? Ze mogen dat op school doen, maar ook buiten school, bijvoorbeeld bij een organisatie in huis. "Maar het valt niet mee om organisaties te vinden waar dat kan", legt Marjolein Veraa uit, afdelingsdirecteur bij het Udens College. De vraag van het Orgelhuis was echter concreet genoeg. "Bovendien is het fijn dat leerlingen er ook de ruimte krijgen om zelf te bedenken hoe ze hun uren gaan invullen. Dan kunnen ze dus activiteiten kiezen die aansluiten op hun voorkeur en mogelijke talenten."

Mes snijdt aan twee kanten
Carla Blom van de Udens Uitdaging benadrukt de vele voordelen van dit project. "Het mes snijdt aan twee kanten. De leerlingen doen waardevolle ervaring op en de ouderen hebben een leuke middag, eens wat anders dan anders. Wat dit project verder bijzonder maakt, is de match tussen jong en oud. Bovendien zie je dat het maatschappelijke betrokkenheid stimuleert bij jongeren. Een woonzorg-situatie zoals bij het Orgelhuis wordt opeens veel tastbaarder: hier zien en ervaren ze wat dementie is en vooral: hoeveel ze kunnen betekenen voor de bewoners."

Nu even niet
Femke, Roos en Noam waren de eerste drie leerlingen die van de mogelijkheid bij het Orgelhuis gebruik maakten. Zo besteedde Noam haar talenturen in de tuin. Samen met bewoner Jan maakte ze het kippenhok schoon en gaf de kippen te eten. Noam: "Ik heb wel meer respect gekregen voor mensen die bij het Orgelhuis werken. Die moeten op zoveel dingen tegelijk letten! Ze kunnen nooit denken 'nu even niet'."

Spelletjesmiddag
Femke en Roos hielpen de activiteitenbegeleidster met diverse activiteiten voor bewoners. "Ik wilde hiermee wel eens ontdekken of ik later in de zorg wil werken", vertelt Femke. Roos koos vooral voor de mogelijkheid om haar talenturen buiten school te besteden. "Op school zijn de talenturen meer gericht op sport, creativiteit of techniek. Dit leek me leuker." Ze vonden het allebei een waardevolle ervaring. Femke: "Ik vond het vooral leuk dat we zelf met ideeën mochten komen. Zo organiseerden we een spelletjesmiddag en hebben we slingers gemaakt van CD's om vogels te verjagen bij de voerbak in het kippenhok." Beide meiden zijn best onder de indruk van de reacties van de bewoners. Roos: "Dat een klein beetje inzet al zoveel goed doet. Dat mensen al blij zijn als je alleen al een praatje met ze maakt. Dat vond ik wel indrukwekkend." Ook activiteitenbegeleidster Mandy Wolters bevestigt dat de inzet en aanwezigheid van de leerlingen de bewoners goed doet. Ze heeft dan ook inmiddels met het Udens College afgesproken dat ze het project gaan voortzetten en uitbreiden.
 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant