Foto:
BEDRIJVIG UDEN

Rouwvoertuig met Udense handtekening

  •   keer gelezen

Een rijdend visitekaartje. Zo mag de Volkswagen T2-bus best genoemd worden, die Instra Bedrijfswageninrichtingen eerder dit jaar opleverde. Maar wel met gepast respect, want de T2 wordt namelijk ingezet als overbrengvoertuig tijdens uitvaarten. Frank van der Cruysen is bij Instra beheerder van de tak 'rouwvervoerinrichting'. Hij vertelt over dit unieke project.

De deal
"We hebben zo'n dertig jaar ervaring in bedrijfswageninrichting, er passeren ieder jaar zo'n 1.200 voertuigen onze werkplaats. Sinds ruim tien jaar zijn we ook gespecialiseerd in het inrichten van overbrengvoertuigen. Dit was binnen die tak toch wel een speciaal project… Een ondernemer uit Alkmaar, tevens groot liefhebber van luchtgekoelde Volkswagen oldtimers, wilde een T2 busje laten ombouwen tot overbrengvoertuig."

Het belang
"Deze ondernemer is met zijn oldtimers actief in diverse branches, hij verhuurt bijvoorbeeld veel voertuigen aan Food Trucks festivals. Dankzij deze bus kan hij nu ook de uitvaartbranche bedienen. De uitvaartbranche is sterk in ontwikkeling, uitvaarten zijn steeds meer maatwerk en daar sluit dit voertuig mooi op aan. Voor ons is het een heel mooi en opvallend resultaat binnen onze specialisatie als rouwvervoerinrichter."

Het unieke
"Het meest bijzondere zijn de extra grote ramen die we hebben geplaatst. De reden daarachter: we hebben de grote schuifdeur aan de zijkant verwijderd, zodat we aan de onderzijde van de bus een compacte laadruimte konden creëren waar uitvaartondernemers hun schaarwagen in kunnen opbergen. Zo gaan we vrijwel altijd te werk: iedere centimeter ruimte volledig benut."

Het gevolg
"Dit is de enige Volkswagen bus in Nederland die op deze schaal aangepast is aan het uitvaartvervoer. Hiermee laten we de branche zien dat ze gerust buiten de standaard mogen denken, dat het altijd exclusiever kan. Wij zijn de partner zijn die hen daarbij kan helpen."

Het gevoel
"We zijn absoluut trots op het resultaat! En iedere keer dat we 'onze' bus terugzien op beurzen of in vakbladen, realiseren we ons dat het bijzonder is wat we gedaan hebben. Waarschijnlijk is dit niet de laatste oldtimer die we hebben ingericht als overbrengvoertuig, maar het was wél de eerste. Dat maakt het gevoel voor altijd uniek."

Meer berichten