Afbeelding
Foto: Bianca van den Broek
BEDRIJVIG UDEN

‘Als de klant groeit, groeien wij mee’

Zakelijk 1.775 keer gelezen

ZEELAND | Kei trots. Dat zijn ze bij Van Lith Transport op het nieuwe pand dat ze in Zeeland bouwden. Enkele maanden geleden verhuisde het warehouse van de Udense Frontstraat naar Landweer 6, zo’n beetje op de kruising van de Middenpeelweg (N277) en de Rijksweg (N324). Directeur William van Lith: “In dit pand zijn we weer helemaal klaar voor de toekomst.”

William vormt samen met broer Jarno de directie van de onderneming, die in 1980 werd opgericht door hun vader Toon. “Toon begon met één vrachtwagen, als veetransporteur”, vertelt William. “Hij vervoerde koeien, kalveren, varkens en biggen naar markten en slachthuizen. Later verschoof de focus naar het zogenaamde huifvervoer, de bekende zeilvrachtwagens. In 2004 kochten we onze eerste koelers, wat de basis was voor het bedrijf anno 2020: we zijn gespecialiseerd in Beneluxtransport, vooral van melkproducten en levensmiddelen gerelateerde goederen. Denk aan koekbakjes, groenteschaaltjes, enzovoorts.”

Geconditioneerd transport
Alle vrachtwagens in de Van Lith-transportvloot (een kleine 20) zijn geschikt voor geconditioneerd transport. Daaraan ten grondslag ligt twee belangrijke bedrijfsdoelstellingen: goederenstromen combineren en (daardoor) zo efficiënt mogelijk werken. William: “Stel, we vervoeren een vracht tomatenschaaltjes naar een groenteverwerker, die op zijn beurt een lading groente en fruit klaar heeft staan voor een veiling elders in het land. Voor ons is het geen probleem: we zijn erop ingericht om de cirkel rond te maken. Bovendien maken we onze vervoersbewegingen zo steeds efficiënter.”

Modern warehouse
Het nieuwe warehouse, waar van Lith ook activiteiten voor op- en overslag uitvoert, is modern van buiten én van binnen. William vertelt over de efficiënte magazijnindeling, de shuttlestellingen waar de hele dag een robot op en neer zoeft en over de samenwerking met buurman Inter-Iberica. “We beschikken ieder over 4.500 vierkante meter warehouse, indien nodig maken we gebruik van elkaars capaciteit. Hetzelfde geldt voor de laaddocks. Zijn de onze even bezet? Dan kunnen we bij hen terecht - en andersom. Daarnaast zijn we ook elkaars klant: Inter-Iberica chartert bijvoorbeeld enkele van onze vrachtwagens voor hun transport naar Spanje en Portugal. Van zo’n mooie vorm van samenwerken kan ik echt genieten.”

Continuïteit is alles
Dat Van Lith al ruim 40 jaar een traditioneel familiebedrijf is, is voor veel klanten een extra reden om klant te worden – en te blijven. William: “Continuïteit is alles voor ons. Natuurlijk, we kunnen soms meer verdienen als we voor kort-termijnsucces gaan. Maar daar gaat het ons niet om. We gaan veel liever voor een bestendige relatie met onze klanten. Vraag het onze medewerkers maar: iedereen heeft de drive om het goed te regelen voor onze klant. Dat kan soms een uitdaging zijn. Neem mijn vakgebied, de planning. Mijn dag is geslaagd als de puzzelstukjes van ’s ochtends aan het einde van de dag weer een perfecte puzzel vormen. Linksom of rechtsom: we vinden altijd een manier.”

Snelle actie
Een klant die dat kan beamen, is Roel Peters van het Boxmeerse Globemilk. “Ik ben verantwoordelijk voor inkoop en logistiek en schakel dus vaak met Van Lith. Wat me erg bevalt, zijn de korte lijnen en snelle actie. Wij verwerken melkproducten, onder andere bestemd voor de retail. Van Lith verzorgt voor ons het transport, de opslag en de distributie naar de klant. Zo doen we allebei waar we goed in zijn. En is er een keer iets bijzonders aan de hand? Of hebben we een lading die direct opgehaald moet worden? Dan staan ze bij Van Lith altijd klaar. Voor ons zijn ze een partner waar we echt op kunnen bouwen.” Het klinkt William als muziek in de oren. “Globemilk is al jaren een goede relatie. Zij zijn in de loop der jaren flink groter geworden, en wij zijn op onze beurt meegegroeid. Zo maken we elkaar sterker. En vanuit onze nieuwe locatie hebben we daar alleen maar meer mogelijkheden voor.”

Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant