Roland is met zijn bedrijf gevestigd in 't Handelshuys in Uden.
Roland is met zijn bedrijf gevestigd in 't Handelshuys in Uden.
IN GESPREK MET

‘Het is een creatief proces en telkens weer een leuke uitdaging’

Algemeen 1.167 keer gelezen

UDEN | Wie is de Mol, Expeditie Robinson of Fornite, maar dan in het echt. Het kan gewoon in Uden, waar Ronald Broekman de meest leuke ideeën voor kinderfeestjes heeft uitgewerkt.

door Henk Lunenburg

Hoe was je jeugd?
“Ik volgde het basisonderwijs in Reek. Ik had daar mijn vrienden, de meeste zijn dat nu nog steeds. Ik heb gevoetbald en was lid van Jong Nederland. Het was leuk wonen in het buitengebied op de boerderij. Toen ook mijn eerste kennismaking met verjaardagfeestjes. Mijn eigen kinderfeestjes werden in die tijd altijd thuis gevierd. Kinderen vonden dat leuk; een feestje op een boerderij is toch net iets anders dan de gebruikelijke feestjes. Ik zelf vond een verjaardagsfeestje naar een bioscoop bijvoorbeeld weer een hele nieuwe ervaring.”

Welke opleidingen heb je gevolgd en waar ging je werken?
“Na de basisschool ging ik naar Grave voor het middelbare onderwijs. Vervolgens naar Uden, naar de opleiding MEAO op de Peelhorst en in Den Bosch de HEAO marketingopleiding. Hierna ben ik 12 jaar werkzaam geweest bij De Winter in Uden. Mijn opdracht was om een tijdschriftenuitgeverij op te zetten voor de business-to-business markt. Dat begon met de magazines Bedrijvig Uden en Bedrijvig Oss en uiteindelijk hadden we in Brabant wel in negen regio’s magazines. Dat was mijn eerste kennismaking met het bedrijfsleven in Uden. Hier is wel het uitgeversvak naar voren gekomen, daar heb ik nog steeds profijt van. Ik leerde hoe je producten in de markt zet.”

Wat ben je daarna gaan doen?
“Ik wilde meer de marketingkant op dus werd ik marketingmanager. Eerst bij PSH, Hypotheek Visie en daarna bij CDC in Best. Teamleider Sitemanagement bij Rabobank Nederland en uiteindelijk campagnemanager bij OHRA voor de zorgverzekering. In mijn jaren in loondienst, had ik vaak ideeën voor nieuwe marketingconcepten, maar deed het uiteindelijk toch niet. Vaak zag ik dat een andere ondernemer er succesvol vandoor ging met ‘mijn’ idee.”

Waar en wanneer heb je Anja leren kennen?
“Ik was een 23-jarige student toen ik Anja in een kroeg in Den Bosch leerde kennen. Na een paar jaar zijn we gaan samenwonen in Heesch. In Oss kochten we ons eerste koophuis en na 12 jaar kochten we in Reek een stuk bouwgrond, daar lieten we een mooi huis op bouwen. We wonen daar met veel plezier met onze kinderen Nienke (18) en Sem (16). Beide kinderen helpen soms mee en bedenken opdrachten die nodig zijn voor een thema. Zij weten wat trending is bij de jeugd en kunnen daardoor inhoudelijk nuttige tips geven.”

Wat was de aanleiding om een website voor kinderfeestjes te beginnen?
“In de tijd dat onze kinderen nog klein waren, merkte ik dat het heel moeilijk was om op internet iets te vinden wat je thuis kon doen tijdens een kinderfeestje. Ik wilde graag een platform à la bol.com ontwikkelen. Wat betekent heel eenvoudig boeken, veel keus in vernieuwende feestjes, via iDeal te bestellen en gemakkelijk de spullen in huis ontvangen. In 2016 besloot om Kinderfeestjes-idee te starten. In het begin naast mijn werk, en in 2018 full time vanuit huis. Ik wilde niet zozeer een verhuurder zijn, maar koos voor het ontwikkelen van een platform voor kinderfeestjes thuis. Dat is ook de reden dat ik andere externe partijen heb benaderd, zij staan ook met producten op de website. We bieden meer dan 100 verschillende ideeën voor een stoer kinderfeestje thuis. In 2019 verhuisde ik naar het ’t Handelshuys in Uden. Daar zitten veel ondernemers, maar ook PostNL. Voor onze distributie erg handig. Mijn vriendin Anja verzorgt de inkoop, samenstelling en verzending van de kooppakketten nog wel steeds vanuit Reek.”

Waarmee kun jullie de mensen helpen met het organiseren een verjaardagfeestje?
“Veel ouders willen een verjaardagsfeestje organiseren met een thema of een creatieve invulling. Wij hebben kisten samengesteld met alles wat je nodig hebt voor dat thema, inclusief duidelijke beschrijving. Ruim op tijd wordt de themakist via Post NL thuisbezorgd in geheel Nederland of België. Inwoners uit Uden of omgeving kunnen de themakisten ook bij ons ophalen. Het is ook mogelijk om een creatief kooppakket te bestellen. Bijvoorbeeld voor het maken van een memobord, parfumfeestje, chocoladefeestje, lipgloss of groene slijm maken.”

Welke thema’s zijn het populairst en voor wie zijn ze geschikt?
“De populairste thema’s zijn: Wie is de Mol, Lasergame, Expeditie Robinson, Fortnite, Escape Room, Paintball, WhatsApp speurtocht en Among Us. De leeftijd van de feestjes variëren van 4 tot en met 16 jaar. Scholen, BSO’s en verenigingen zoals Scouting tonen steeds vaker belangstelling. Omdat ze de kist enkele dagen ter beschikking hebben kunnen ze het op verschillende tijden spelen. We geven graag persoonlijk advies op vragen over geschiktheid, bijvoorbeeld bij kinderen met een beperking.”

Wie maken en onderhouden de attributen die nodig zijn voor een thema?
“Het samenstellen van zo’n pakket is een creatief proces dat is telkens weer een leuke uitdaging. Wat we niet kunnen kopen, maken we vaak zelf en we passen ze aan zodat het door kinderen gespeeld kan worden. Na terugkomst wordt alles nagekeken en zorgvuldig gereinigd. Het valt ons op dat de kisten bijna altijd compleet, netjes en op tijd terug komen. Soms zit er een briefje in met een bedankje of tips van mensen die de themakist gehuurd hebben. Erg leuk!”

Bedenken jullie zelf ook nieuwe thema’s?
“We zijn altijd bezig met het bedenken van nieuwe concepten en schakelen daarvoor ook hulp in van derden. Tijdens haar stageperiode bij ons, heeft Meycke van der Laar uit Venhorst een interactieve detectivespeurtocht bedacht. Hiervoor zijn filmopnames gemaakt en petjes en notitieboekjes gedrukt. Via de website krijgen de kinderen allerlei opdrachten voor deze speurtocht. De speurtocht is nu klaar en online te bestellen.”

Cv
Ronald is in op 18 juli 1970 geboren in Reek. Zijn ouders hadden een gemengd boerenbedrijf met als specialisatie de varkenshouderij. Ronald heeft drie broers, iedereen had zijn aandeel in de werkzaamheden op het boerenbedrijf. Wat ze van hun ouders geleerd hebben is vooral doorzetten, ondernemen en aanpakken. De website kinderfeestje-idee.nl wordt druk bezocht - zo’n 25.000 bezoekers per maand - uit Nederland en België. Een kinderfeestje vieren mag in deze tijd nog steeds. Op de website staan zeven basisregels die in acht moeten worden genomen in verband met corona.

Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant