Wethouder Maarten Prinssen, Toos van Lieshout en Nelleke Nederkoorn.
Wethouder Maarten Prinssen, Toos van Lieshout en Nelleke Nederkoorn.

Cliëntondersteuners in de gemeente: ondersteunend bij uw vragen

Algemeen 982 keer gelezen

UDEN | Het is niet voor iedereen vanzelfsprekend zich alleen te kunnen redden, zeker voor ouderen niet. Veel ouderen hebben het geluk terug te kunnen vallen op bijvoorbeeld een familielid, maar dit is niet altijd het geval. Zo kun je misschien je huishouden niet meer bijhouden, heb je geen vervoer, of je voelt je eenzaam. Mocht het niet lukken om in je eigen kring tot een oplossing te komen, kun je hiervoor de gemeente Uden inschakelen. Maar wat veel mensen niet weten is dat je ook rechtstreeks cliëntondersteuners om hulp kunt vragen. Zij geven vrijwillig informatie, advies en algemene ondersteuning.

Toos van Lieshout, Nelleke Nederkoorn en Diny Rooijakkers zijn momenteel de drie cliëntondersteuners in de gemeente Uden. Mensen kunnen voor een hulpvraag aankloppen bij de gemeente, bij de zogeheten Wegwijzer. De wmo-ondersteuner meldt daar altijd bij dat er de mogelijkheid is om er een onafhankelijke cliëntondersteuner bij te vragen. “Je kunt je daarnaast ook rechtstreeks bij ons aanmelden”, vertelt Toos. “De hulpvraag kan overal over gaan, zoals het huishouden, de aanpassing van een woning, of vervoer.” Wethouder Maarten Prinssen benadrukt hoe belangrijk de cliëntondersteuners voor de gemeente zijn. “Er zijn heel veel mensen die in hun naaste omgeving hulp hebben, van bijvoorbeeld een partner, buren, of kinderen. Natuurlijk roepen wij op naar zelfredzaamheid en situaties oplossen in je eigen kring, maar als dat niet kan, dan moet je als gemeente hulp bieden. Degenen die het niet hebben, promoten wij echt dat zij een onafhankelijke cliëntondersteuner inschakelen. Zij kennen als geen ander de weg naar de uiteindelijke hulp die geboden moet worden.”

De tijd nemen
“Het voordeel is dat wanneer je als vrijwilliger naar iemand toe gaat, je er echt de tijd voor neemt”, vertelt Nelleke. “Soms is de hulpvraag snel duidelijk, maar bij sommigen speelt er zoveel. Zij hebben heel erg de behoefte om hun verhaal te doen. Die hulpvraag duidelijk krijgen, komt dan later wel.” Maarten Prinssen: “De mensen vanuit de gemeente én de cliëntondersteuners worden getraind op doorvragen. Daarmee kom je vaak op de vraag achter de vraag. Dat is soms zelfs nog belangrijker dat de daadwerkelijke vraag waarmee ze aan de bel trokken.” Dat beaamt Nelleke. “Het is onze taak om tijdens een gesprek goed door te vragen. Je stuit dan bijvoorbeeld op armoede, eenzaamheid of laaggeletterdheid. Het is dus ook de kunst om de situatie goed aan te voelen.” Toos vult aan: “Laatst werd ik gevraagd om bij iemand advies te geven over de maaltijdvoorziening. Omdat je bij de mensen langsgaat, zie je hoe ze wonen, functioneren, hoe mobiel ze wel of niet zijn enzovoorts. Uiteindelijk kwam het erop neer dat ze behalve hulp bij de maaltijdvoorziening, ook huishoudelijke hulp en een regiotaxi nodig hadden. Het gaat over één hulpvraag, maar daar komen dan een heleboel dingen bij. Wat wij doen is daarom ook erg breed.”

Contact
De cliëntondersteuners zijn er voor ouderen van 55 jaar en ouder in Uden, Volkel en Odiliapeel. Heb jij een hulpvraag en wil je de cliëntondersteuners inschakelen? Dan kun je contact opnemen met Toos van Lieshout, via 06 83 98 37 46 of mail seniorenzorgtvl@gmail.com.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant