Afbeelding

Gemeente Uden helpt inwoners met betaalachterstanden

Algemeen 342 keer gelezen

UDEN | Gemeente Uden gaat inwoners met betalingsachterstanden vervolgens proactief benaderen om hulp aan te bieden om te voorkomen dat betalingsachterstanden oplopen tot problematische schulden.

De gemeente tekende onlangs het landelijk convenant Vroegsignalering. Dit convenant regelt dat signalen van betalingsachterstanden van zorgverzekeraars, energiebedrijven, woningcorporaties en drinkwaterbedrijven worden doorgegeven aan de gemeente. Maarten Prinssen: “Mensen met problematische schulden blijken in de praktijk lang te wachten voordat ze hulp inschakelen. Met de ondertekening van dit convenant zijn betalingsachterstanden eerder bij ons in beeld en kunnen we als gemeente tijdig passende hulp bieden om zo problematische schulden te voorkomen”. Signaalpartners zoals zorgverzekeraars, energiebedrijven, woningcorporaties en drinkwaterbedrijven, mogen sinds 1 januari 2021 gemeenten waarschuwen wanneer zij constateren dat hun klanten hun rekeningen niet betalen. Ze hebben hiervoor niet eerst toestemming nodig van de klant. De signaalpartners geven een signaal wanneer hun eigen inspanningen ten aanzien van betalingsachterstanden niet oplossen. Het gaat dan om inspanningen zoals het aanbieden van een betalingsregeling of het persoonlijk contact opnemen met de klant.

Stopzetten incassotraject
Vanaf eind september ontvangen inwoners met betalingsachterstanden, die gemeld zijn door de zogenaamde signaalpartners, een brief van de gemeente waarin hulp wordt aangeboden. Bij grote betalingsachterstanden wordt er telefonisch contact opgenomen. De hulp kan bestaan uit een persoonlijk gesprek, de inzet van budgetbeheer, contact met maatschappelijk werk of een ander soort hulpverleningstraject. Wordt het hulpaanbod geaccepteerd door de inwoner dan wordt het incassotraject bij de signaalpartner tijdelijk stopgezet.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant