De Toekomst is Nu: Maak Kennis met MarTech

  •   keer gelezen

MarTech of marketingtechnologie is een combinatie van technologie, wetenschap en marketing. Het gaat om het verzamelen, analyseren, benutten en promoten van data om de klantbeleving te verbeteren. Dat kan op verschillende manieren: met de juiste software of door mensen te trainen in het maken van data-gedreven analyses. In dit artikel leggen we uit wat MarTech precies inhoudt en welke risico’s het oplevert voor de digitale veiligheid.

Wat is MarTech?

MarTech is gebaseerd op drie pijlers: Automatisering, Tracking en Personalisatie. Het is een manier om marketing te automatiseren. Dit betekent dat er gestuurd wordt op het gebruik van geautomatiseerde processen, zoals datamining en algoritmen. Deze technieken zijn bedoeld om signalen te herkennen. Op basis van deze signalen kun je dan een efficiënte marketingcampagne opzetten, plannen en uitvoeren. Omdat MarTech niet alleen verwijst naar automatische marketing, maar ook naar personalisatie en tracking, is het belangrijk om goed te beseffen wat er zoal onder MarTech wordt begrepen. Hieronder geven we een paar voorbeelden:

E-mailmarketing

E-mailmarketing is een beproefde en nog altijd succesvolle methode om klanten aan je te binden en op te roepen tot actie. Geïnteresseerden kun hun e-mail achterlaten op je website als ze bijvoorbeeld een document downloaden. Deze e-mailadressen kun je weer gebruiken voor het toesturen van nieuwsbrieven en interessante aanbiedingen. Voor het automiseren van e-mailmarketing kun je verschillende programma’s gebruiken, zoals MailCamp, MailChimp, Copernica en Spotler.

CXM-software

CXM is het acroniem van Customer Experience Management. Bij deze vorm van marketing staat de klantbeleving centraal. Met behulp van CXM-software verzamel je gegevens over het gedrag en de voorkeuren van je klanten. Zo kun je snel en effectief inspelen op hun individuele behoeftes. Het uitgangspunt is dat je door het vergroten van de klantbetrokkenheid ook meer klanten behoudt. Daardoor vergroot je de winst en je voorsprong op je concurrenten.

Marketingattributie

Je kunt potentiële klanten via verschillende kanalen bereiken. Dan is het interessant om te weten hoeveel mensen je ook daadwerkelijk hebt bereikt met je boodschap. En welk percentage daarvan zich vervolgens heeft vertaald in een lead. Op basis van de conversie kun je toekomstige marketingstrategieën optimaliseren.

Wat zijn de risico’s van MarTech?

Bij de inzet van MarTech moet je je goed realiseren dat je met grote hoeveelheden data te maken krijgt. Vooral als het gaat om persoonlijke data van je klanten, ben je wettelijk verplicht om daar zorgvuldig mee om te gaan.

Het gebruik van MarTech kan een risico vormen voor de veiligheid van jouw organisatie en die van je klanten. Door bijvoorbeeld een datalek kunnen NAW-gegevens en creditcardinformatie van je klanten in handen komen van criminelen. Als het vertrouwen van je klanten eenmaal is geschaad, kom je daar als bedrijf niet snel meer bovenop. Andersom maken internetcriminelen ook steeds vaker gebruik van deze software om e-mailadressen te verzamelen en spam te versturen.

Zo blijf je veilig

Marketing is erop gericht om klanten enthousiast te maken over je product of dienst en te verleiden tot een aankoop. Om succesvol te blijven moet je er als bedrijf voor zorgen dat je klanten tevreden zijn en nog een keer terug willen komen. Dat heet klantbehoud en daarvoor pas je marketingstrategieën toe. De keuze voor de meest succesvolle strategie kun je baseren op gegevens die je via MarTech hebt verkregen.

Je klanten moeten er daarbij wel op kunnen vertrouwen dat je zorgvuldig met hun gegevens en digitale privacy omgaat. Doe je dat niet, dan is de kans erg klein dat ze nog een keer terugkomen. Voor een goede bescherming van de digitale veiligheid en privacy kan je klanten en van je bedrijf neem je de volgende maatregelen:

Antivirussoftware

Elke computer moet uitgerust zijn met goede en geüpdatete antivirussoftware. Dat geldt voor computers op kantoor, maar ook voor de privécomputers van thuiswerkers.

VPN

Een VPN voegt een extra beschermingslaag toe aan een internetverbinding. Dat is vooral belangrijk als jij of thuiswerkend personeel wel eens van een openbaar netwerk gebruikmaakt. Laat alle thuiswerkers VPN voor Windows of Mac installeren op hun eigen pc of laptop. Met één simpele handeling kunnen ze dan een versleutelde en anonieme verbinding tot stand brengen.

Kennis over cyberveiligheid

Cybercriminelen maken steeds vaker slachtoffers en gaan daarbij heel gewiekst te werk. Wees je bewust van de methodes die ze gebruiken en hoe je kunt voorkomen dat je hiervan slachtoffer wordt. Help ook je werknemers om hun cyberweerbaarheid te vergroten, door bijvoorbeeld trainingen of cursussen aan te bieden.

Meer berichten