Advertorial

Een cadeau met impact? Kies voor duurzame relatiegeschenken

  •   keer gelezen

Sinds het woord ‘milieuvriendelijk’ vervangen is door ‘duurzaam’, heeft het zijn hippie-imago van zich afgeschud. Het duurzaamheidsstreven wordt breder gedragen dan ooit en zeker jongeren hoef je niet meer te vertellen hoe ze met onze planeet om moeten gaan. Intussen wil jij wel investeren in je bedrijf. Deze twee zaken zijn prima te combineren. Denk bijvoorbeeld aan duurzame relatiegeschenken, waarmee je goede sier maakt én je steentje bijdraagt aan een betere wereld. 

Duurzaamheid gaat de hele dag door

Duurzaamheid, je hoort het woord zo vaak vallen dat je gaat vermoeden dat het in de mode is. Ziedaar: dat is zo. De steeds breder gedragen wil om Moeder Aarde te behandelen zoals onze eigen moeder, is misschien wel de beste trend die de mensheid kan volgen, maar bovenal hard nodig. De wet die daarbij geldt: alles wat je doet, kan duurzamer. Dat begint ‘s morgens al bij het uitzetten van de kraan tijdens het tandenpoetsen en gaat de hele dag zo door. Koffie in weggooibekers serveren wordt een beetje onzin als je een bamboe thermosbeker hebt, waarin de koffie ook langer lekker blijft. Zo’n beker is maar een voorbeeld van de vele duurzame promotieartikelen die er worden aangeboden. 

Waarom relatiegeschenken?

Laten we eerlijk zijn: iedereen die wel eens een gratis kalender, pen of keycord van een bedrijf krijgt weet dondersgoed dat dit naast een aardigheidje vooral reclame is. Maar iedereen weet ook dat dit niet zozeer is bedoeld om de klant te paaien, maar om de naam zichtbaar te houden. Zulke spulletjes worden namelijk zelden weggegooid en wisselen vaak van eigenaar. Denk aan de dagen dat je thuiskwam met allerlei verschillende pennen, behalve met het exemplaar dat je ‘s ochtends bij je had gestoken. Die heeft nu iemand anders. Intussen verhuist de naam op de pen vrolijk mee naar zijn nieuwe baasje. Zo, door heel veel pennen te verspreiden, wordt een bedrijfsnaam onthouden. Het verhaal van het relatiegeschenk in een notendop. 

Dat kan duurzamer!

Er zijn intussen veel meer relatiegeschenken op de markt en in deze eeuw willen we alles eindelijk wat duurzamer aanpakken. Dus geen plastic producten meer die ook nog leeglopen - zoals pennen en aanstekers - maar het liefst artikelen waar de ontvanger wat aan heeft, en die vervaardigd zijn uit duurzame grondstoffen. Het al genoemde bamboe is daar een voorbeeld van, net als andere houtsoorten, gerecycled karton en papier, random afval en nog veel meer. Met het verstrekken van op duurzame wijze geproduceerde promotieartikelen geef je een signaal af: je wilt investeren, je merknaam profileren en/of personeel motiveren, maar niet ten koste van alles. 

Fijne bijkomstigheid: de vindingrijkheid van de mensheid

De mensheid is eeuwenlang vindingrijk geweest, en niet altijd is dat goed geweest voor de natuur. De industriële revolutie was niet bepaald goed voor het milieu en zelfs nu we veel digitaal doen, is dat niet altijd CO2-neutraal: de data centers die alles opslaan moeten hard ronken om de toestroom bij te houden en de productie van smartphones gebeurt nog lang niet zo schoon en groen als zou moeten. Maar aan de andere kant kan die vindingrijkheid ingezet worden om te verbeteren. Van het inperken van de vleesindustrie tot het aanmoedigen tot elektrisch rijden, van het handig gebruik maken van aardwarmte tot het aanleggen van complete parken met zonnepanelen. 

Verbeter de wereld...

Nu heeft niet iedereen de financiële middelen om zonnepanelen te installeren of een elektrische auto met laadpaal aan te schaffen, maar op kleine schaal is er een hoop speelruimte. Een oude, onverwoestbare slogan luidt ‘Verbeter de wereld, begin bij jezelf’. Een bedrijf promoten op duurzame wijze hoeft niet per definitie duur te zijn en levert bovendien goodwill op bij (potentiële) klanten. Een boodschappentas van biologisch katoen met een leuke tekst erop als relatiegeschenk springt in het oog en zorgt voor denk- en gespreksstof. Niet alleen straal je ermee uit dat je duurzaamheid nastreeft, je toont ook aan goed te hebben nagedacht over de manier waarop je je wilt profileren - zeker als je een artikel kiest dat mooi aansluit bij jouw product of dienst. 

Scoren door op te vallen

Over in het oog springen gesproken. Vanzelfsprekend onthouden mensen je bedrijfsnaam sneller als het op een promotieartikel staat, ze zullen zich die naam nóg beter herinneren als je een opvallend item weggeeft. Kortom: duurzaamheid is hot en dat zal het nog wel even blijven. Duik daarom in de wereld van de duurzame relatiegeschenken, vergaap je aan het enorme aanbod aan geinige en nuttige hebbedingetjes en denk aan jouw logo of bedrijfsnaam erop. ‘Weg met de weggooimaatschappij’ is één ding, maar professionaliteit een begrip dat we hoe dan ook graag blijven uitstralen. En laten die twee gedachten nou prima te combineren zijn.

Meer berichten