Een bushalte op de High Tech Campus in Eindhoven.
Een bushalte op de High Tech Campus in Eindhoven.

Proefritten met ‘Business Lines’ voor woon-werkverkeer naar Brainport

Algemeen 443 keer gelezen

UDEN | Brainport Bereikbaar is begonnen met een aantal proefritten met ‘Business Lines’. Dit zijn busroutes voor woon-werkverkeer die Veghel en andere plaatsen rondom Eindhoven eventueel gaan verbinden met de grote bedrijventerreinen rond Eindhoven. Eén van de vier ‘veelbelovende’ routes start in Uden en rijdt via Veghel, Sint-Oedenrode en Son naar Eindhoven. De routes worden ontwikkeld in samenwerking met Arriva en Hermes en zouden, als ze in gebruik worden genomen, door hen worden geëxploiteerd.

Het is de bedoeling dat de bussen op sommige plekken ook over de vluchtstrook gaan rijden en zo dus files kunnen omzeilen, zo ook op de A50. Moussault: “Als je straks in de bus voorbij de file sjeest, dan word je als busreiziger natuurlijk helemaal beloond. En dat mag best, want hoe meer mensen de eigen auto laten staan, hoe beter het is voor het klimaat en de bereikbaarheid”. Behalve de files vermijden gebruikers straks ook het zoeken naar een parkeerplek. 

Proefritten
Brainport Bereikbaar werkt in opdracht van SmartwayZ.nl en ZO Slim Bereikbaar en in samenwerking met de Zuid-Oost Brabantse gemeenten die verenigd zijn in Stichting Brainport. Juul Franssen van Brainport Bereikbaar: “De ‘Business Lines’ zijn bussen voor professionals die snel, duurzaam en comfortabel vanuit de regio naar de grotere bedrijventerreinen in en rond Eindhoven willen reizen. De eerste proefritten hebben de afgelopen weken plaatsgevonden. Er wordt speciaal gekeken naar routes waarvoor nu nog geen directe verbinding met het openbaar vervoer bestaat.” De proefritten zijn bedoeld om te bekijken wat mensen kan overtuigen om de bus te verkiezen boven de auto. Ariane Moussault, projectleider Collectief Vervoer bij Brainport Bereikbaar legt uit: “Welke haltes zijn bijvoorbeeld ideaal? En hoeveel haltes? Is wifi aan boord nodig en hoe luxe moeten de bussen verder zijn? Ook de prijs en integratie met andere reisapps voor openbaar vervoer en deelvervoer zijn nog onderwerp van gesprek.” Tot nu toe is er alleen getest met medewerkers van ASML. Ook Philips, VDL en het Máxima Medisch Centrum hebben aangegeven mee te willen doen met de proeven. Later volgen nog grootschalige pilots.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant