Het overloopparkeerterrein van Hemelrijk, aan het eind komt mogelijk de nieuwe N605.
Het overloopparkeerterrein van Hemelrijk, aan het eind komt mogelijk de nieuwe N605. Foto: Google Street View

Hemelrijk wil geplande N605 niet over overloopparkeerplaats, en vraagt om carports met zonnepanelen

Algemeen 1.722 keer gelezen

UDEN | Ton Derks, oprichter en eigenaar van recreatiepark Hemelrijk, vraagt in een brief aan de gemeenteraad de nieuwe route van de N605 zo te plannen dat dit niet ten koste gaat van het overloopparkeerterrein van zijn park dat tegenover de ingang aan de andere kant van de Zeelandsedijk ligt. Daarnaast wil hij carports met zonnepanelen aanleggen op het terrein.

In september 2021 ging de gemeenteraad van de gemeente Uden akkoord met de keuze voor ‘alternatief c’ als beste optie ter vervanging van de N605. Deze weg loopt nu nog door Volkel maar zou in de toekomst aan de oostzijde van het dorp op de N264 moeten aansluiten. De nieuwe provinciale weg zou parallel aan en ten noordwesten van de Zeelandsedijk lopen, over of langs de rand van het overloopparkeerterrein van Hemelrijk. De exacte locatie ligt nog niet vast. Grote delen van het jaar is het parkeerterrein leeg, maar, zo zegt Derks: “Tijdens heel drukke zomerse dagen en tijdens FestyLand hebben we al ons parkeerterrein hard nodig.” Hij ziet daarom graag dat de weg verder naar het noordwesten te liggen komt, volgens hem zou het voor de boerenbedrijven die daar gelegen zijn gemakkelijker en goedkoper zijn om vervangende grond te kopen. Derks: “De weg kan echter ook iets dichter bij Volkel worden geprojecteerd; aan de rand van de Volkelse Es. De gronden waarop de weg dan zou komen, zijn gronden van agrariërs waarvan het niet het huisperceel is. Vervangende grond is voor hen dus een alternatief; terwijl dat voor ons niet als zodanig mogelijk is. Als wij grond van de buurman willen kopen om erop te kunnen parkeren, gaat het nog slechts om kleine percelen en bovendien zijn het allemaal percelen met een woonhuis of bedrijf er op. Kortom, geen betaalbare alternatieven. Iets wat voor alternatieve maïsgronden voor boeren niet geldt.”

Tekst gaat verder onder foto.


Tracé 3 van het voorgestelde traject loopt lang of over de rand van het parkeerterrein.

Carports en zonnepanelen
Verder heeft Derks ook het verzoek om het plaatsen van carports met zonnepanelen toe te staan op het overloopparkeerterrein. Daarbij haalt hij het coalitieakkoord aan waarin volgens hem waarde wordt gehecht aan ondernemerschap, ‘transitie van het landelijk gebied’, duurzaamheid en toerisme. “Je auto op een mooie zomerdag/stranddag in de schaduw kunnen parkeren, kan daar aan bijdragen”, aldus Derks. Derks haalt ook de oorlog in Oekraïne aan als argument: “Rusland is een soeverein land binnen gevallen. En wie weet wat er nog volgt. We beseffen nog meer dan voorheen, dat we met onze energiehuishouding afhankelijk zijn van regimes die we niet willensteunen. We steunen ze echter wel door er olie en gas te kopen. Dit moet stoppen of op z’n minst veel minder worden. Hoe gaan we dat doen? Een methode is energie opwekken met behulp van zonnepanelen. Waar worden die in onze gemeente geplaatst? Op het overloopparkeerterrein van BillyBird Park Hemelrijk willen wij graag 4 ha carports met zonnepanelen plaatsen.”

Alleen overloopterrein rendabel
Derks schrijft ook dat de gemeente eerder wel toestemming wilde geven voor het plaatsen van zonnepanelen op het hoofdparkeerterein maar dat oude plannen voor het overloopterrein niet werden goedgekeurd. Deze oude plannen zijn bij de redactie niet bekend. Derks zou dus graag carports met zonnepanelen bouwen op zijn overloopterrein om bij te dragen aan ondernemerschap, toerisme, verduurzaming en verminderde onafhankelijkheid van Russisch gas, een dergelijk plan voor zijn andere parkeerterreinen acht hij echter te duur. “Dit terrein (het hoofdparkeerterrein, red.) is echter al ingericht, wat ons veel heeft gekost. Een nieuwe indeling t.b.v. carports met zonnepanelen is economisch onrendabel. Zonnepanelen op het busparkeerterrein hebben veel hogere en duurdere carports nodig. Ook dat is oneconomisch. Kortom, alleen op het overloopparkeerterrein zijn carports mogelijkerwijs economisch rendabel te krijgen”, aldus Derks.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant