Afbeelding
Foto: Peter Noy

Langere wachttijden bij gemeente door personeelstekort en aanloopproblemen herindeling

Algemeen 876 keer gelezen

UDEN | Inwoners die hulp en ondersteuning aanvragen binnen het sociaal domein van de gemeente Maashorst stuiten op langere wachttijden dan gebruikelijk. Dit komt door krapte op de arbeidsmarkt, ziekteverzuim en aanloopproblemen van de herindeling van de gemeente. Morgen start er extra personeel om achterstanden weg te werken.

De gemeente Maashorst kampt met een personeelstekort door krapte op de arbeidsmarkt en een verhoogd ziekteverzuim door onder andere COVID-19. Daarnaast heeft de aanloop naar de herindeling een achterstand veroorzaakt. Er moesten nieuwe werkprocessen en nieuwe systemen worden ingericht, die uiteindelijk voor een betere dienstverlening zorgen. Wethouder Zorg en Welzijn, Ramona Sour: “We vinden het ontzettend vervelend dat mensen langer moeten wachten voordat ze geholpen worden.  We hopen op begrip van inwoners voor deze situatie. Vanaf morgen start extra personeel, met name voor de wmo, waarmee we de achterstanden hopen in te lopen.”

Hulp bij Huishouden
Ook inwoners die Hulp bij Huishouden aanvragen moeten langer wachten op hulp dan gebruikelijk en krijgen minder dienstverlening dan gewenst. Dit komt door de landelijke personeelstekorten, gecombineerd met een grotere vraag naar hulp door vergrijzing en doordat mensen langer thuis blijven wonen. Aanbieders doen er alles aan om snel nieuw personeel te werven en de gemeente informeert inwoners zo goed mogelijk over de wachtlijsten en capaciteit van aanbieders. Verzoek aan inwoners is om alleen hulp aan te vragen bij spoed, zodat als eerste de mensen geholpen worden die niet kunnen wachten of geen andere oplossing hebben.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant