Afbeelding
Advertorial

3 Manieren om je merk optimaal te beschermen

Algemeen 219 keer gelezen

Wanneer je een eigen onderneming in gedachten hebt, dan wil je er natuurlijk voor zorgen dat jouw merk goed wordt beschermd. Jouw merk is in wezen een naam, logo of slogan die jouw onderneming, diensten of producten onderscheidt van anderen. Je zult het misschien niet direct denken, maar dit is vaak het meest waardevolle bezit van een bedrijf! Door jouw merk volgens wettelijke normen te beschermen, voorkom je het onverhoopte geval dat jouw merknaam- of stijl wordt overgenomen door een ander, of dat jij de merkrechten van een andere onderneming schendt. Maar wat komt hier precies bij kijken? In dit artikel stellen we je voor aan drie manieren om jouw merk zo optimaal mogelijk te beschermen.

1. Kies verstandig

Bij het vormgeven van jouw merk is het van vitaal belang dat je verstandig kiest. Selecteer het merk dat het beste bij jouw bedrijf, dienst of product past. Vaak zijn de beste handelsmerken gemakkelijk uit te spreken, te onthouden en worden met jou geassocieerd. Verzonnen woorden bieden je verreweg de meeste merkbescherming, terwijl willekeurige woorden die niet gerelateerd zijn aan de producten die ze vertegenwoordigen ook een zeer degelijke mate van merkrechten kunnen creëren.

Het is echter slim om woorden, tekens en symbolen te vermijden die puur beschrijvend zijn voor jouw product of beledigend kunnen zijn.

2. Doe uitvoerig onderzoek

Een van de belangrijkste zaken voordat je jouw merk gaat conceptualiseren, is ervoor te zorgen dat je beschikt over een unieke merknaam- en stijl. Op deze manier kun je er zeker van zijn dat jouw merk geen andere merkrechten schendt, wat betekent dat niet wordt aangeklaagd door andere ondernemers. Bij het vaststellen van de bescherming van jouw merkrechten, moet je er in ieder geval voor zorgen dat jouw merk zich uniek positioneert in de betreffende sector. Zorg ervoor dat je inzichtelijk maakt welke aspecten belangrijk zijn bij optimale bescherming van jouw merkrechten. Je kunt dit uitvoerige merkonderzoek ook laten doen door vakspecialisten. Ga naar Merkenbureau Bouma voor meer informatie en vrijblijvend advies over merkbescherming en merkregistratie.

3. Gebruik je merk

Kortom, hoe vaker je jouw merknaam, logo of slogan gebruikt, hoe sterker en onderscheidender het wordt en hoe meer het publiek jouw merk zal onthouden. Door actief jouw merknaam in gebruik te nemen en associaties eromheen te vormen, zal jouw merk zijn reputatie opbouwen en beter kunnen worden beschermd. Gebruik jouw merk dus niet pas 5 jaar nadat je het merk hebt geregistreerd, want dan kan deze worden verwijderd.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant