Afbeelding

‘Hoe nu écht verder met cultuureducatie?’

Kunst en cultuur 21 keer gelezen
UDEN - Via het Mondriaanhuis lijkt de onzekerheid rond de cultuureduatie in de gemeente Uden verleden tijd. Het grote orgaan MIK dat zeven gemeenten bediende, wordt in Uden opgevolgd enkele mensen van de bibliotheek. Toch is het de bedoeling dat de bibliotheek niet voor altijd het Mondriaanhuis gaat runnen. Wethouder van Merwerode spreekt dan ook van een overgangsjaar.

[image=157107]

“Er zijn nogal wat vragen”, legt de wethouder uit. “De bibliotheek wordt een soort marktplaats, maar Stichting C is dat ook en we vinden het niet verstandig dat je twee culturele makelaars naast elkaar krijgt. De bibliotheek is qua organisatie aanzienlijk groter dan Stichting C en omdat we nu snel willen schakelen, zijn we blij dat de bibliotheek de financiële administratie en alles wat daarbij nodig is, op wil vangen.
Bij C zijn ze wel bereid, maar de backoffice is veel kleiner. Het zijn dus puur praktische redenen, dat de subsidieaanvraag en coördinatie onder de vlag van de bibliotheek gaat gebeuren. We gaan komend jaar wel gelijk met C erbij en andere culturele instellingen een doorkijk maken naar 2016 en daarna. Hoe gaan we nu écht verder met cultuureducatie?”

Maar als de bieb het toch gewoon goed doet ...?
“Er zijn ook muziek- en zangverenigingen die mensen opleiden en daar waren ook docenten van Mik bij betrokken. Je hebt ook Naat Piek waar mensen toneelvaardigheid leren. We moeten breder gaan kijken dan alleen de voormalige Mik-variant. Daar willen we afscheid van nemen, maar willen cultuureducatie ook borgen. Dan moeten we zoveel mogelijk in de lijn zoals het was doorgaan en het komend jaar benutten om te kijken of we niet op een andere manier de zaak in moeten kleuren om de zaak toekomstbestendig te houden.”

Er zijn inmiddels andere initiatieven voor cultuureducatie ontstaan. Krijgen die net als het Mondriaanhuis ook subsidie?
“Vanuit de gemeente zeggen we niet: ‘jij wel of niet’. Je moet voldoen aan de criteria van het beleid en een subsidie-aanvraag wordt getoetst aan beleidsregels. Duizend bloemen bloeien! Het gaat om het resultaat. Het gaat er om dat met namen jongeren kennis maken met cultuur. Dat gaat door alle lagen van de bevolking heen. Cultuur verbroedert en is daarom heel belangrijk. We gaan kijken hoe we de scholen, nog meer dan nu al gebeurt, betrekken om kinderen te stimuleren. De ervaring leert dat als een 8-jarige enthousiast wordt voor een instrument, hij later een krantenwijkje begint, want hij denkt: ‘ik ga die saxofoon kopen!’ Die stap wordt eerder gezet als mensen op jonge leeftijd daarmee geconfronteerd worden. Als ze zeggen: ‘we gaan naar De Eendracht of Caecilia’, dan is dat ook prima. Het resultaat telt. De manier waarop is niet exclusief alleen voor het Mondriaanhuis.”

Hoeveel subsidie is er te besteden?
“Er is ruim zes ton beschikbaar voor komend cursusjaar, maar dat hoeft niet op. Ik verwacht dat het met de nieuwe aanpak niet nodig zal zijn. Het geld gebruiken we, op weg naar 2016, veel meer voor de cultuureducatie dan voor de organisatie. Dat is een wezenlijk verschil. De organisatie bestaat uit 4 tot 5 mensen die ondersteunen, van schoonmaak tot administratie. Daarom heen is er een ‘schil’ van docenten die als zzp-er ingehuurd worden. Er is nu rust bij die docenten omdat de bieb bezig is, want je hebt een stichting of vereniging nodig waar je de subsidie wegzet en een organisatie om dit te regelen. Belangrijk is dat die organisatie lokaal verankerd is en dat is de bibliotheek Uden.”
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant