Afbeelding

‘De regelaar achter de schermen’

Centrum 48 keer gelezen
UDEN - Door een bezuinigingsplan van het Udense gemeentebestuur is het centrummanagement de laatste tijd weer volop in de publiciteit. “In het kader van de gemeentebegroting voor 2015 kwam het gemeentebestuur drie weken geleden met het plan om de subsidie van Uden Promotie van 48.000 euro per jaar volledig in te trekken. “Volgens het college zou onze subsidie namelijk ‘promotiebudget’ zijn, en daarop wil men bezuinigen, ook omdat de twee jaar geleden als proef aangetrokken citymarketeer al voldoende in promotie zou voorzien. Maar die motivering is onjuist want de subsidie van Uden Promotie is helemaal geen promotiebudget, maar een subsidie voor uitvoering van centrummanagement.”

[image=292613]

Voorbereid op dit bezuinigingsplan?
“Nee, zeker niet. Het gemeentebestuur verkondigt altijd dat ze ons centrum als ‘unique sellingpoint’ beschouwd en men weet ook hoe belangrijk het centrum voor Uden is, ook vanwege de werkgelegenheid. Winkelcentra staan landelijk onder druk en moeten alle zeilen bijzetten om overeind te blijven. Het is onbegrijpelijk dat het gemeentebestuur juist op zo’n belangrijke voorziening wil bezuinigen.”

Wat is centrummanagement?
“De simpelste omschrijving is: ‘Het aantrekkelijk maken en houden van het winkelcentrum. Het gaat dan over de kwaliteit van de openbare ruimte, bereikbaarheid en parkeren, samenwerking tussen bedrijven, leegstandbestrijding, bedrijvenwerving, tussenschakel tussen bedrijfsleven en gemeente. Het heeft dus niks met promotie te maken.”

Wat doen jullie met de subsidie?
“Een grootste deel besteden we als bijdrage aan de jaarlijkse feestverlichting en andere sfeeraankleding. Ook wordt hieruit een deel van het salaris van de centrummanager betaald en ondersteunen we de Sinterklaasintocht, kerstactiviteiten, de weekmarkt en diverse evenementen zoals Uden on Ice.”

Is de subsidie toereikend?
“Nee bij lange na niet; 48.000 euro is voor een centrum als Uden erg weinig. We kunnen hier dan ook niet alle centrummanagement taken voor uitvoeren. Alleen al de realisering van feestverlichting kost zo’n 37.000 euro dus hoef je geen groot rekenmeester te zijn om te begrijpen dat we aan de subsidie flink tekort komen. Het overige wordt betaald door de ondernemers.”

Waar is nog meer centrummanagement?
“Alle grotere winkelsteden, maar bijvoorbeeld ook Veghel, Helmond en Oss. Uden was ruim zestien jaar geleden één van de eerste gemeenten in Brabant die met centrummanagement begon. Hoe belangrijker een winkelcentrum voor een gemeente is, des te belangrijker is het dat er professioneel centrummanagement is.”

Is het doel overal hetzelfde?
“De doelstelling is overal hetzelfde maar de invulling verschilt nogal per winkelgemeente. Ieder heeft zo zijn eigen situaties en problematiek. In Uden hebben we een florerend winkelcentrum en wij zijn er in eerste aanleg vooral op gericht om de kwaliteit van ons centrum en onze marktpositie te behouden. Uit een vorig jaar onder onze centrumondernemers gehouden enquête bleek dat men centrummanagement, naast onze promotionele activiteiten, waardeert en belangrijk vindt.”

Wat is het verschil tussen centrummanagement en citymarketing?
“Centrummanagement is het aantrekkelijk maken en houden van het centrumgebied. Citymarketing is de promotie van een gemeente als geheel, dus inclusief de natuurgebieden, sport- en culturele voorzieningen. Het gemeentebestuur heeft twee jaar geleden als proef een citymarketeer aangesteld en wil daar nu mee doorgaan. Maar centrummanagement en citymarketing zijn dus twee totaal verschillende zaken.”

Wat als subsidie Uden Promotie verdwijnt?
“Dat zal er toe leiden dat we in december geen feestverlichting meer kunnen realiseren en ook andere sfeeraankleding zoals de bloembaskets zal verdwijnen. Ook kunnen we ons dan niet meer bezighouden met leegstandsproblematiek, bedrijvenwerving, bemiddelen tussen pandeigenaren en huurders, initiëren van renovatieprojecten, zoals de onlangs op ons initiatief gerenoveerde Zuiderpassage, overleg met de gemeente over bereikbaarheid en parkeren en bestrijding van vervuiling en graffiti. Ook komt onze financiering van de Sinterklaasintocht in het geding en kunnen we de weekmarkt en evenementen zoals Uden on Ice niet langer ondersteunen. Het mag duidelijk zijn dat dit alles niet gunstig is voor het centrum van Uden.”

Betekent dat het einde van Uden Promotie?
“Nee, want naast het centrummanagement is ook de promotie van het centrum een taak van Uden Promotie. Deze promotietaak wordt volledig betaald door de centrumondernemers en staat helemaal los van de gemeentesubsidie. Onze promotionele activiteiten bestaan uit het organiseren en promoten jaarlijks vijftien koopzondagen, waarvan vijf met een thema zoals onlangs nog de KidsZondag. Ook organiseren we bijvoorbeeld het Midzomernacht Festijn, en zoals afgelopen week, de 4 Udense Mazzeldagen. Tenslotte maken we op allerlei manieren reclame voor ons centrum, in kranten, op Facebook, Kliknieuws, Skyline en Omroep Brabant TV, en door middel van busreclame.”

Hoe nu verder?
“Binnenkort zal de gemeenteraad beslissen of dit plan van het gemeentebestuur doorgaat. Wij hopen dat de raadsleden het belang van Uden Centrum naar waarde zullen schatten en niet zullen instemmen met dit bezuinigingsvoorstel. Ons centrum is immers de belangrijkste economische peiler binnen onze gemeente met veel werkgelegenheid.”
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant