Afbeelding

Uden Promotie pleit voor méér subsidie

Centrum 34 keer gelezen
UDEN – “Bezuiniging op de door Stichting Uden Promotie (SUP) ten behoeve van Uden Centrum vervulde taken is een onverstandige keuze voor de economische ontwikkeling van Uden. Behoud van het centrum als belangrijkste economische peiler binnen de gemeente vereist een coöperatieve opstelling en objectieve belangenafweging van de gemeente.” De gemeenteraad van Uden heeft een brief gekregen van de stichting met de vraag om niet in te stemmen met de voorgenomen intrekking van subsidie.

[image=105693]

De SUP heeft eerder raadsleden uitgenodigd om argumenten te laten horen voor behoud van de jaarlijkse subsidie van 48.000 euro. De raad moet daarover 6 november een besluit nemen bij de begrotingsbehandeling. SUP moet meer samenwerken met de Citymarketeer die juist meer subsidie krijgt.
“In plaats van intrekking of vermindering van onze subsidie doet een substantiële verhoging ten behoeve van de centrummanagement taak veel meer recht aan het grote belang van ons centrum. De huidige subsidie van 48.000 euro per jaar is bij lange niet toereikend om het omvangrijke en nog steeds groeiende takenpakket te kunnen uitvoeren.”

Taken
Uden Promotie vervult twee taken: promotie van het centrumgebied en uitvoering van de centrummanagement taak. De promotie wordt betaald door de centrumbedrijven via de opbrengst van de gevelreclameheffing; het centrummanagement wordt betaald uit de subsidie. “Het college van B&W zegt dat het ‘bedrag voor centrumpromotie’ zou zijn en daarin zou al in voldoende mate worden voorzien met de inzet van de citymarketeer. Maar de subsidie die Uden Promotie al vanaf 2008 ontvangt is geen ‘promotiebudget’ maar een subsidie voor centrummanagement.”

Consequenties
Volgens de stichting heeft intrekken van de subsidie grote gevolgen zoals het verdwijnen van de feestverlichting en de bloembaskets. Veel taken van de manager worden niet meer uitgevoerd omdat die functie dan opgeheven wordt. Zoals aanpak leegstandsproblematiek, communicatie met betrokken partijen, actieve bedrijvenwerving, bemiddeling tussen pandeigenaren en huurders, overleg huurniveaus, aansturing onderhoud leegstaande panden, initiëring renovatieprojecten, overleg over de kwaliteit van de openbare ruimte, infrastructuur, bereikbaarheid en parkeren. Signalering en coördinatie graffitie verwijdering en beëindiging of vermindering financiering Sinterklaasintocht, participatie bij evenementen zoals ‘Uden on Ice’, gezamenlijke activiteiten met de weekmarkt en andere evenementen in het centrum.

Steun
“De rol die Uden Promotie in de afgelopen zes jaar heeft opgebouwd zou door dit plan in één keer uitgespeeld zijn. Uit objectief evaluatieonderzoek in juni 2013 blijkt dat de centrumondernemers het management als zeer belangrijk waarderen en ook vanuit de gemeente is nog nooit kritiek geuit op functioneren ervan.”
Het Platform Ondernemend Uden waarin de elf grootste ondernemersorganisaties binnen Uden verenigd zijn en de grootste landelijke brancheorganisatie voor detailhandel ‘Inretail’ steunen SUP.

[image=101921]
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant