Afbeelding

Theo van Dooren verlaat Tandem

Onderwijs 53 keer gelezen
UDEN – Theo van Dooren, directeur van SBO de Tandem in Uden, gaat met pensioen. Hij is veertig jaar werkzaam in het onderwijs, waarvan vijftien jaar bij de Tandem. Van Dooren blikt terug op een intensieve periode met veel veranderingen. Donderdag 10 juli vierde hij zijn afscheid met kinderen, personeel en genodigden.

[image=283934]

Van Dooren: “Als het gaat om die veranderingen, komt één vraag steeds terug. Moet je een speciale school opzetten voor kinderen met leerproblemen? Of moet je kinderen met leerproblemen gewoon naar een reguliere basisschool sturen? Een definitief juist antwoord is er niet. Aan de ene kant is het zo dat je het kind weghaalt uit zijn sociale omgeving. Aan de andere kant is het zo dat de leercapaciteiten van het kind beter tot zijn recht kunnen komen als er rekening wordt gehouden met zijn specifieke problemen. Om te leren is het van cruciaal belang dat je lekker in je vel zit. En dat komt bij ons op school zeker goed. Op een reguliere basisschool wil dat niet altijd lukken omdat kinderen soms gepest worden omdat ze achterblijven met de leerstof.”

Onzekerheid
"Feit is wel dat de overheid nu opnieuw een knoop heeft doorgehakt: nieuwe wetgeving ‘Passend Onderwijs’ zegt dat kinderen met leerproblemen zoveel mogelijk op een reguliere basisschool moeten blijven. “Deze verandering brengt veel onzekerheid met zich mee voor ons. Wellicht zullen verschillende vormen van speciaal onderwijs weer onder één dak worden onder gebracht zoals het in zestiger jaren was. Welke rol onze school daar in gaat spelen, weet ik niet. Sluiting is in ieder geval niet aan de orde.”

Moeilijk
Van Dooren ziet dat de geschiedenis zich herhaalt. “Ze hebben het al vaker geprobeerd om het aantal speciale scholen terug te dringen. Maar destijds kwam er niet veel van terecht omdat het beleid op reguliere basisscholen ongewijzigd bleef. Nu gaan ze daar wel op inzetten. Het blijft moeilijk. Het personeel krijgt er taken bij. En dat terwijl de overheid daar geen middelen tegenover stelt. In de jaren tachtig werd geaccepteerd dat kinderen nu eenmaal zijn wie ze zijn. Alles was goed. Nu is het de andere kant op doorgeslagen.” Desondanks heeft Van Dooren wel het idee dat hij meer grip heeft gekregen op de problematiek die in het speciaal onderwijs speelt.

Uitdaging
“We leren onze leerlingen steeds beter kennen en kunnen daardoor beter hun ont-wikkelingsperspectief voorspellen. Samen maken we een plan en werken we daar naartoe. Dat begint zijn vruchten af te werpen. Door evaluatie en analyse van de gevolgde werkwijze leren we van onszelf en komen we steeds verder.” Wat gaat hij het meest missen? “De kinderen. En het analyseren van de manier waarop kinderen soms reageren. Wat zit daar onder? Belangrijk is dan de attitude om te willen doordringen tot de kern van het probleem en daar dan iets aan doen. Dan wordt het interessant en intrigerend. Dit blijft een uitdaging. Dat vraagt om een SBO-hart.” Zijn opvolgster voor een jaar is Corrie van den Broek uit Zeeland. Zij was al eerder interim directeur op een SBO-school in Oss.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant