Afbeelding

Grote opkomst bij JSF-debat

Algemeen 17 keer gelezen
VOLKEL - In zaal Stevens in Volkel vond maandagavond een JSF-debat plaats . De opkomst was groot: Rached Dekker, voorzitter van het CDA Uden, opende de vergadering voor een vrijwel volle zaal. Na een dankwoord aan de organisatoren van de avond en een korte inleiding gaf hij het woord aan Franko van Lankvelt, gemeenteraadslid Uden namens het CDA en tevens lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2014.

[image=264286]

Van Lankvelt benadrukte dat deze avond een gelegenheid was om niet alleen het geluid van de JSF te bespreken, maar tevens het geluid uit de omgeving over deze ontwikkeling. De JSF komt er, maar wat brengt die met zich mee? Brengt de opvolger van de F16 alleen behoefte aan oordopjes of zelfs verplichte gehoorbescherming, of ook een investering in de toekomst en de regionale economie? De opkomst liet al zien dat er nog veel vragen en zorgen zijn omtrent de JSF. Er was dan ook een panel van deskundigen aanwezig om deze vragen hopelijk te kunnen beantwoorden.

Wat is geluid?

Allereerst kwam deskundige ing. Gerald van Grunsven aan het woord, senior technisch adviseur bij Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant en tot voor kort werkzaam voor de hele provincie Brabant. Hij legde uit dat het meten van geluid een ingewikkelde kwestie is, en verschillende factoren een rol spelen bij hoe hinderlijk geluid uiteindelijk ervaren wordt. Afstand is natuurlijk bepalend, maar ook demping en absorberend vermogen van de omgeving, de windrichting en de windsnelheid enzovoort. Bij het bepalen van de normering van het maximale geluidsniveau van de luchtbasis wordt hier rekening mee gehouden. Uiteindelijk wordt de geluidsbelasting berekend voor een heel jaar, hierbij tevens rekening houdend met het aantal vliegbewegingen en de tijden waarop de vliegtuigen vliegen.
Van Grunsven legde uit dat op dit moment wel bekend is dat de JSF meer geluid zal maken dan de F16, maar nog niet bekend hoeveel meer precies. Zodra defensie de berekening maakt, zal een toename aan geluid ook betekenen dat er bijvoorbeeld minder vliegbewegingen gemaakt worden met de JSF, zodat men per saldo per jaar uitkomt op hetzelfde geluidsniveau als de F16.
Hierna kreeg de zaal de gelegenheid vragen te stellen. Eén punt dat direct ter sprake kwam, was de opmerking dat een berekening over het hele jaar niets zegt over het geluidsniveau op één moment. Daarnaast waren er zorgen over een verschil tussen de overlast die gemeten wordt en de overlast die ook daadwerkelijk door de bewoners ervaren wordt.

Geluid uit Den Haag
Na een korte pauze kwam Raymond Knops aan het woord, Tweede Kamerlid voor het CDA in het defensiebeleid. Hij deelde zijn perspectief vanuit de Tweede Kamer op de kwestie rondom de JSF. Vanaf het begin was duidelijk dat er een goede opvolger moest komen voor de F16, een zeer succesvol vliegtuig en bovendien een essentieel ingrediënt om Nederland volwaardig lid te houden van de NAVO. Vanuit die overtuiging steunde het CDA dan ook vanaf het begin de komst van een opvolger. Bij het vergelijken van de paar kandidaten heeft geluid wel een rol gespeeld, maar was dit geen doorslaggevende factor. Inmiddels is het economische klimaat compleet veranderd, en is het budget al bijgesteld: er is nu nog maar plaats voor 37 exemplaren van de JSF. Eruit stappen is echter geen optie, dat kost veel meer geld dan het doorzetten van de plannen.
Nu de JSF er toch zal komen, is er een motie aangenomen om geluidsmetingen te houden en eventuele maatregelen te treffen om het huidige geluidsniveau te blijven handhaven. Eventueel betekent dit het exporteren naar Noorwegen van de toestellen, maar daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan.
Knops zei nadrukkelijk dat hij graag zou zien dat twee JSF’s naar Volkel zouden komen voor testvluchten, zodat men de eventuele geluidsmaatregelen kan bepalen voordat de JSF daadwerkelijk volledig zal vliegen.
Ook hier kreeg de zaal de gelegenheid tot vragen. Veel bewoners gingen in op het laten proefvliegen van JSF’s, en Knops beaamde dat hij graag de bewoners mee wilde nemen in het onderzoek naar de overlast. Hier zag Van Grunsven overigens wel beperkingen, omdat de beleving van twee vliegtuigen anders is dan de ervaring over een heel jaar met alle vliegbewegingen meegenomen.

In discussie
Om het gevoel vanuit de zaal nog verder te peilen, legde Rached Dekker nog enkele stellingen voor. De vragen of de JSF’s dan maar naar Leeuwarden moesten gaan, en of leefbaarheid niet alleen bepaald wordt door herrie, leidden echter al gauw weer terug naar de vorige punten. Veel bewoners wilden vooral graag weten hoeveel geluid de JSF zal produceren in vergelijking met de huidige F16, maar binnen het Nederlandse landschap en klimaat zijn daar nog geen cijfers voor. Er was dan ook veel animo voor Knops’ voorstel om de JSF bij wijze van proef naar Volkel te halen.
Op de vraag of er nog andere punten waren die Knops mee kon nemen naar Den Haag, kwam naar voren dat er nog veel zorgen zijn over het maximale geluidsniveau op één moment. Van Grunsven beaamde dat er op dit moment inderdaad alleen een regelgeving geldt omtrent het geluidsniveau gezien over een heel jaar, maar dat het niet gemakkelijk zal zijn om die wetgeving snel aan te passen.
In conclusie, stelde Dekker, gold vooral dat de wens ‘meten, weten, en ervaren’ heerste. De bewoners willen graag dat de geluidsniveaus gemeten worden, zodat ze weten wat ze kunnen verwachten, en willen ook zelf ervaren hoe het zal zijn als de JSF’s definitief vanaf Volkel vliegen.
Na een dankwoord aan het panel bedankte Dekker ook Mirjam de Groot, fractielid van het CDA die deze avond samen met Franco van Lankvelt had georganiseerd. Mirjam besloot de avond met de woorden dat weliswaar het geluid van de JSF nog niet gehoord is, maar in elk geval wel het geluid uit de omgeving, dat Knops nu mee kan nemen naar Den Haag. Het gaat immers niet alleen om het heden, maar ook zeker voor de toekomst.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant