Afbeelding

'Kunst is amusement, maar ook meer'

Kunst en cultuur 66 keer gelezen
OSS – Het is één van de belangrijkste criteria die Ron Megens, programmeur bij theater De Lievekamp, hanteert bij het samenstellen van het theaterprogramma: grip op kwaliteit. Zijn werk is daardoor ieder seizoen een uitdaging. In dit verhaal legt hij uit waarom.

[image=260927]

“Het huidige seizoen bestaat uit zo’n honderdnegentig voorstellingen. Je kiest ze uit en plant ze in. Simpel, zou je zeggen. Maar er gaat een heel proces aan vooraf”, weet Megens. Samen met directeur Hilda Vliegenthart reist hij een groot aantal theaters af. Ze proberen zoveel mogelijk voorstellingen die ze selecteren vooraf te bekijken. “Dat is wel ons streven. We willen per se weten wat we inkopen, zodat we ons aanbod zo goed mogelijk kunnen presenteren aan ons publiek. Naast het zelf bezoeken van voorstellingen hechten we ook waarde aan de recensies van de grote kranten en hebben we met regelmaat overleg met andere theaterprogrammeurs. Ook krijgen we ‘hulp’ van buitenaf. Zo is het toneelaanbod van het huidige seizoen mede tot stand gekomen dankzij de adviezen van een aantal deelnemers van ‘Bouwen aan Cultuur’. Daarnaast vragen we met regelmaat onze vaste bezoekers welke voorstellingen of groepen ze graag zouden willen zien. Dat levert altijd de nodige reacties op. Meestal zijn het bekende theatermakers, maar soms zitten er ook onbekende namen tussen.” Het leukste vindt Megens het wanneer deze suggesties geweldig uitpakken. “Zo kregen we een aantal jaren geleden het verzoek om het Avalanche Quartet naar De Lievekamp te laten komen. Op dat moment een nog onbekende groep voor ons, maar na het bijwonen van een concert deelden we het enthousiasme van onze tipgever. Inmiddels heeft deze groep twee keer in een uitverkochte Rabo Zaal gespeeld voor een laaiend enthousiast publiek. Dat zijn leuke verrassingen.” Volgens Megens zijn niet alle producties van tevoren te beoordelen. “Dat is het geval bij de meeste voorstellingen van Albert Verlinde Entertainment en Joop van den Ende Theaterproducties. Met beide producenten hebben we een goede relatie opgebouwd en de traditie dat een aantal van hun voorstellingen in ons theater gespeeld wordt voordat ze elders in première gaat.”

Voldaan
Megens houdt rekening met de vraag van mensen, maar vindt anderzijds ook dat sommige voorstellingen gezien moeten worden. “Moderne dans is een mooie kunstvorm. Je wilt als theater dat mensen dit altijd moeten kunnen bewonderen. Dit genre heeft doorgaans een minder groot publiek dan bijvoorbeeld cabaret en musical. Gelukkig hebben we in Oss een grote groep trouwe liefhebbers die deze kunstvorm weet te waarderen.” Hij is dan ook trots op voorstellingen van bijvoorbeeld Introdans en Scapino Ballet Rotterdam; twee dansgezelschappen die ieder seizoen in De Lievekamp worden geprogrammeerd. Zo legt hij uit hoe zijn keuze van ‘Pearle’ van Scapino tot stand kwam. “We zagen deze voorstellingen twee seizoenen geleden in een uitverkochte Rotterdamse Schouwburg. We merkten van meet af aan hoe enthousiast de zaal was. Het publiek genoot zichtbaar van een bijzondere productie, die ondersteund werd door live muziek en waarbij de dansers en danseressen speciale kostuums droegen. Niet voor niets werd deze voorstelling ‘de baroksensatie’ genoemd. Aan alles merk je dat het gaat om kwaliteit. Theater moet goed zijn. We hechten er waarde aan dat onze bezoekers de zaal met een voldaan gevoel verlaten.” Voor Megens is het totaalplaatje van De Lievekamp een verantwoorde mix van kunst met een hoofdletter ‘K’ en amusement. “Het één kan niet zonder het ander. Natuurlijk is kunst amusement, maar het is ook meer dan dat. Neem ‘Haar naam was Sarah’; da’s zo’n indrukwekkend verhaal. Of, als je zoekt naar een link met de actualiteit, ‘De Prooi’ door het Nationale Toneel naar het gelijknamige boek van Jeroen Smit. In deze gevallen biedt kunst stof tot denken. Je kunt dan wat dieper op de
materie ingaan.”
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant