Afbeelding

'Voorlichting niet bij te houden'

Gezondheid 132 keer gelezen
OSS – Patiënten staan voor een voldongen feit als zij, zonder vooraf ingelicht te worden, bij de apotheek in plaats van hun vertrouwde medicijn een geheel onbekend merk in hun handen krijgen gedrukt. Volgens Apotheek Molenstraat en Huisartsenpraktijk Ussen, beiden gelegen in Oss, klagen mensen daar steeds vaker over. Een oplossing blijkt niet eenvoudig.

“Zowel wij apothekers als onze klanten zitten met de handen in het haar. We kunnen als apotheek niet nagaan of mensen reële klachten hebben, of dat ze gewoon ontevreden zijn over de zoveelste wisseling van een medicijn. We vragen dan de dokter om een recept voor het oude middel. Iemand moet soms wel vijf keer van merk wisselen. Mensen denken bij het zien van een nieuw medicijn: wat heb ik nu weer aan mijn fiets hangen? Het ondermijnt het vertrouwen in medicijngebruik”, zegt apotheker Henk Sterenborg van Apotheek Molenstraat.

[image=171818]

Niet bij te houden
Hij zegt door de snelle medicijnwisseling van zorgverzekeraars de voorlichting niet meer te kunnen bij houden. “Verzekeraars verwisselen door het zogenaamde preferentiebeleid minimaal een keer per jaar van merk. Het gaat dan om honderden medicijnen. Zij kiezen steeds voor het goedkoopste. Op het moment dat het recept van de dokter bij ons binnenkomt, kunnen wij pas zien om welk medicijn bij welke verzekeraar het gaat. En die verzekeraar kan dan zomaar weer van merk gewisseld zijn. Zo snel kunnen wij dat niet bijhouden. Vooraf klanten inlichten is daardoor onmogelijk.” Zorgverzekeraars moeten daarom de mensen inlichten als ze iets nieuws in hun pakket opnemen, vindt hij. Een assistent van Huisartsenpraktijk Ussen die niet met haar naam in de krant wil, merkt de klachten ook op: “Regelmatig krijgen we te horen van mensen dat nieuwe medicijnen niet bevallen. Dan kunnen ze op medicatie alsnog hun oude medicijn krijgen.”

Kostenpost
Aanpassingen in het medicijnenpakket worden volgens woordvoerder van zorgverzekeraar VGZ, Mark van der Wolf, wel op de website gepubliceerd. “Maar er is geen beginnen aan om mensen via een brief op de hoogte te brengen, omdat we pas weten wie het medicijn gebruikt als we een factuur krijgen van de apotheek. Bovendien zou dat een enorme kostenpost zijn. De apotheek kan daarom de mensen het best inlichten.” Van der Wolf benadrukt dat ondanks de goedkopere variant de kwaliteit van de medicijnen blijft gewaarborgd. “Als het patent van fabrikanten afloopt, kunnen anderen ze goedkoper produceren. Daar kiezen we dan voor. Die worden altijd getest door het College voor zorgverzekeringen. Als blijkt dat iemand bijwerkingen krijgt, bijvoorbeeld allergisch is voor een stofje, kan diegene altijd zijn oude medicijnen terugkrijgen. Zijn arts schrijft op het recept: medische noodzaak. Dat advies blijft leidend. Wij vergoeden het dan. Dat heb ik echter nog niet vaak meegemaakt.” De medicijnen worden dus goedkoper, terwijl de zorg almaar duurder wordt. Hoe kan dat? “Er komen nieuwe medicijnen en apparatuur op de markt. Bovendien groeit de bevolking en neemt de vergrijzing toe. Daardoor betalen mensen meer voor hun verzekering.”
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant