Afbeelding

Kids in Bizz op De Springplank

Onderwijs 16 keer gelezen
UDEN - De leerlingen van groep 8 van de Springplank in Uden hebben de afgelopen weken meegedaan aan het ondernemersspel ‘Kids in Bizz’. Dit is een ondernemersspel waarbij de leerlingen onder begeleiding van hun leerkracht, Bernadet de Frost, en een begeleider van ABN AMRO een eigen bedrijf runnen. De opbrengst van het spel gaat naar ‘De sprong naar Afrika’, een project waarbij de Kruisherenpaters in Congo geld inzamelen om kinderen naar school te laten gaan.

[image=173534]

De leerlingen kwamen in aanraking met diverse aspecten van het ondernemerschap. Ze doen marktonderzoek, maken hun eigen reclamecampagne, produceren hun eigen verpakking, verkopen hun producten en houden de opbrengst nauwkeurig bij. Door middel van persoonlijke verkoop binnen een potentiële klantenkring brengen de leerlingen de Fair Trade thee, armbandjes of dromenvangers aan de man. Dit alles wordt begeleid door Henk Verzijl, expert op gebied van ondernemerschap en Relatiemanager Bedrijven bij ABN AMRO: “Ik geloof echt dat door Kids in Bizz het zelfstandig ondernemerschap op lange termijn wordt gestimuleerd. Ook voor mij is een project als dit ongelofelijk leerzaam door samen te werken met leerlingen, leerkrachten en schooldirectie. Ik vind het plezierig om mijn kennis en ervaring eens op een andere manier in te zetten. Bij het lesgeven aan kinderen rond de 12 jaar benut ik weer andere vaardigheden dan bij de bank.”

Tactiek bepalen
Om de verkoop te stimuleren organiseerden de leerlingen van de Springplank een grote flyer-actie. De leerlingen presenteerden hun bedrijf en verkopen vooralsnog de artikelen in hun eigen wijk. Nathalie (12): “Ik vond vooral de voorbereiding leuk om ontwerpen te maken van de productverpakkingen. Ik merk ook dat de artikelen met een mooie verpakking beter verkopen.” Anne (13): “Het interessantste onderdeel vond ik de discussie over wat wij wilden verkopen en op welke manier wij dit gingen aanpakken. En natuurlijk het bepalen van onze verkooptactiek. Dat vond ik heel tof.”

Kids in Bizz
Nederlands ondernemerschap blijft achter bij dat van de rest van Europa en de Verenigde Staten. Stichting Jong Ondernemen, initiatiefnemer van Kids in Bizz, wil hier verandering in brengen. Daarom brengt Stichting Jong Ondernemen sinds 2006 het ondernemersspel onder de aandacht bij scholen. In de afgelopen twee jaar deden zo’n 5.000 kinderen in de leeftijd van 10 t/m 12 jaar en 250 begeleiders van ABN AMRO mee aan het project.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant