Afbeelding

Het mysterie van Udens musicaltalent

Muziek 67 keer gelezen
UDEN – De lat is nog nooit zo hoog gelegd. De vierde Udense musical is fantastisch, met respect voor de vorige edities, maar Mysteries rond de Maashorst is in alle opzichten een grote verrassing. Zondag genoot een stampvolle zaal van de première. Wethouder Thijs Vonk zag voor het eerst een Udense Musical en zei: “Het is ontzettend mooi, heel erg leuk en het niveau heel hoog.” De show is afwisselend met humor, emotie, en is hier en daar een beetje ondeugend.

[image=197158]

Verbazingwekkend hoeveel talent er op het podium staat deze middag en de komende tien dagen. Er wordt beter gezongen dan ooit en door de choreografie is er veel meer beweging dan in vorige edities. Het verhaal wordt zingend en dansend verteld en vloeit soepel in elkaar over, met soms een iets te lange scene waarin alleen gesproken wordt. De decors zijn prachtig in hun eenvoud en de cast loopt rond in mooie kostuums. Een enorme prestatie van de meer dan honderd medewerkers die duizenden uren in deze amateurproductie hebben gestoken. Regisseur Bart Stultiens en Frank van Pamelen tekenen weer voor de teksten. Originele invalshoeken en grappige woordspelingen maken het verhaal lichtvoetig en boeiend. Zoals met de wat ‘hitsige’ schoonmaaksters die vallen als een blok voor de jonge dokter en hem gretig bespieden ofwel bezig zijn met zijn kon(t)-troleren of netter gezegd zijn re(et)-toucheren.

Verleden
Het verhaal is voor zeker de oudere Udenaar heel herkenbaar in sommige gebeurtenissen en personen, maar zonder te lang in het verleden te blijven hangen. Het verhaal speelt zich af in 2014. Ziekenhuis Bernhoven in Uden Noord draait volop. Zaken die het daglicht niet kunnen verdragen worden in Barrouge gedaan, het vroegere vergadercentrum tijdens de bouw van het ziekenhuis. Prachtig is het decor met bubbelbad met daarin blote en rokende zakenlui. De directie denkt aan uitbreiding omdat de bedden vol zijn met patiënten die door een mysterieuze epidemie hun geheugen kwijt zijn. Een knappe jonge dokter doet hier onderzoek naar en hij wordt gevolgd door een kritische journaliste. Allebei zijn ze op zoek naar de waarheid. Die vinden ze en uiteindelijk ook elkaar. Zonder andere spelers tekort te doen, de rollen van deze twee springen eruit door de mooie stemmen van Dirk van den Brand en Judith Koch. Hun duetten zijn ontroerend mooi.

Natuur
Camping De Pier speelt een centrale rol in het verhaal. Die wordt bedreigd door uitbreiding van het ziekenhuis. Een ramp voor de natuur en de camping op Slabroek, dat eigenlijk toch echt Bedaf genoemd had moeten worden door de schrijvers. Grappig is de rol van de activisten die door veel kruidenthee te drinken uiteindelijk de redding zijn van het Udense volk. Verrassend is een lied in oud Udens dialect gemixt met Pools en de rol van het Poolse meisje dat tolk speelt voor de manager en de bouwvakkers.

Little Chute
Het verhaal maakt zijsprongetjes. Een naar de Romeinse archeologische vondst op de Maashorst en een naar het plaatsje Little Chute in Wisconsin, Amerika. Een dorp dat echt bestaat en waar veel Udenaren vroeger naar geëmigreerd zijn. Lou is vijftig jaar geleden met de noorderzon vertrokken en daar terecht gekomen. Hij komt als Lucky Lips terug naar Uden en vindt vader en dochter terug. Hij wordt sponsor van het feest Lipsonice. De man is klein van stuk maar groot van stem. Een heel goeie rol van Pieter Jansen uit Keldonk. Het is niet allemaal Udens talent dus.
De moraal van het verhaal wordt gezongen in een prachtig laatste lied: Blijf bij jezelf, laat het verleden niet vervagen, koester de natuur en je herinneringen. (Foto's André van der Linden)

[image=197157]
[image=197156]
[image=197155]
[image=197154]
[image=197153]
[image=197152]
[image=197151]
[image=197150]
[image=197149]
[image=197148]
[image=197147]
[image=197146]
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Het laatste nieuws

Uit de krant