Afbeelding

'Het loopt overdreven goed af'

Kunst en cultuur 27 keer gelezen
OSS – Regisseur Anja Vos en dirigent Hans Lamers zijn streng en leggen de lat van de nieuwe productie Opera à la Carte hoog. Maar, relativeren ze, de repetities gaan ook gepaard met ‘een flinke dot humor’. Vrijdag 14 en zaterdag 15 oktober is de voorstelling van de Osse Opera te zien in Theater De Lievekamp.

"Het niveau dat we onszelf gesteld hebben, gaan we zeker halen: we gaan snoeihard. Maar de gouden regel van theater maken en het zingen is toch dat het proces nooit af is", zegt Lamers. Samen met Vos maakte hij, zoals de twee het omschrijven, van de nood een deugd. Vanwege het weggevallen sponsorgeld kon het oorspronkelijke plan niet doorgaan en moest er binnen twee weken een nieuwe voorstelling bedacht worden. "De residentie van Prins Orlovsky, waar een feest wordt voorbereid en gevierd, dient als kapstok voor het verhaal. Op een bruiloft worden namelijk altijd verschillende dingen voorgedragen. Bij ons is dat opera", vertelt Vos. Ze is trots op het feit dat de theatrale elementen die kenmerkend zijn voor opera ook terugkomen in à la Carte. Roddel, liefde, wraak en intrige: het zit er allemaal in. "De opera die we in 2009 brachten, Orfeo ed euridice, was heel emotioneel. Dat ging over het verlies van dierbare personen. In tegenstelling tot dat werk, is à la Carte vrolijk. We laten de voorstelling overdreven goed aflopen. Dat mag je best weten." Lamers vult aan: "Bezoekers hoeven het libretto er niet op na te slaan. Het is lekker luchtig. Als ze in de zaal zitten, zullen ze denken: stond ik er maar bij op dat podium."

[image=193436]

Te pruimen
Beiden zijn te spreken over de manier waarop ze vijftien ‘zeer te pruimen componisten’ hebben verenigd in één voorstelling. Voor de leden is het toch een heel karwei geweest om ze allemaal eigen te maken. "We maken veel gebruik van metaforen om ervoor te zorgen dat ze de juiste toon te pakken krijgen. Dat begint al bij het proosten met een champagneglas op het bal. Je staat immers niet in de kroeg met een bierpul. Hebben de leden die rolbeleving door, dan helpt dat ook om de juiste tonen te pakken te krijgen. We spelen dan wel niet de operette Die Fledermaus van Strauss, maar de balzaal die er in voorkomt is toch ook ónze setting. Het moet toch wel de klankkwaliteit van dat werk evenaren", legt Lamers uit. Hij is blij dat er sinds zijn aantreden bij de Osse Opera aandacht is besteed aan een breder repertoire dan alleen 19e eeuwse componisten. "Anders was deze voorstelling misschien niet gelukt."
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant