Afbeelding

Veghel pleit voor slinger in brede N279

Verkeer en vervoer 42 keer gelezen
VEGHEL – Veghel wil dat de provincie bij het ontwikkelen van een bredere N279 rekening blijft houden met de leefbaarheid in de gemeente. In een inspraakreactie aan Gedeputeerde Staten wil burgemeester Ina Adema onder andere weten wat het effect is van een opgewaardeerde N279 (plus een noordoostcorridor tussen Eindhoven en de N279). Ook wil Veghel weten waar het in 2020 staat als er niets gebeurt.

In een oplossing voor de verkeersproblemen tussen Eindhoven, Den Bosch en Helmond speelt de N279 een cruciale rol. Opwaardering is noodzaak en de plannen voor een vierbaanse N279 tussen Helmond en Den Bosch zijn er al enige tijd. Verder wil de provincie een noordoostcorridor: een nieuwe weg tussen Eindhoven, die langs Son en Breugel via Lieshout op de N279 aansluit.
Het Veghelse verzoek om een effectmeting snijdt hout. De provincie gebruikt namelijk het SRE-verkeersmodel om verkeerseffecten te meten. Dat model is volgens Adema echter niet geschikt om de verkeerseffecten bij Veghel goed in beeld te brengen. Adema verwacht onder andere meer problemen op de A50 tussen Veghel en Uden als de eerder genoemde noordoostcorridor wordt aangelegd.

[image=158404]

Heikel punt in de opwaardering van de N279 is de leefbaarheid in Veghel: in de kern Veghel, maar zeker ook in Zijtaart, Eerde en de buurtschappen in de trajectzone. Momenteel onderzoekt de provincie daarom zowel een tunnelvariant als een omleiding bij Veghel. Het college juicht toe dat de provincie die beide opties bekijkt, maar blijft hameren op waarborging van de leefbaarheid. “Wij hechten grote waarde aan het behoud van de identiteit van deze dorpen”, schrijft Adema.

[image=158406]

Wethouder Van Burgsteden zou overigens het liefste een tunnel zien, maar die optie is hoogstwaarschijnlijk te kostbaar. Daarom beschrijft hij als alternatief een variant waarbij de huidige twee banen bestemd worden voor het verkeer dat richting Den Bosch rijdt; verkeer dat van Den Bosch naar Helmond rijdt, zou bij Veghel de vierbaanssituatie verlaten, over het kanaal afbuigen en bij Keldonk weer op de huidige N279 aansluiten.
Verder vraagt Veghel de provincie om een zuidelijke ontsluitingsweg van Erp naar de N279.
Veghel geeft in de brief aan graag mee te willen blijven werken aan de verbetering van het wegennet in de regio. Overigens heeft de brief niets te maken met de alarmbellen die de Veghelse Denktank onlangs deed rinkelen: Veghel maakt gewoon gebruik van de reguliere inspraakmogelijkheden.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant