Afbeelding

‘Fietsen, tuinmeubilair, verzin het maar’

Opmerkelijk 80 keer gelezen
UDEN – “Wij zijn aan het inpeilen hoeveel bagger er hier zit”, vertelt Casper Hijkoop die de diepte noteert die Henk van de Bruinhorst vanuit het bootje op de vijver bij Morene roept. “Er zit 50 tot 60 centimeter bagger, maar wat er uit moet, dat weten we ook nog niet.”

[image=154354]

“Van lieverlee komt er slib door vallende bladeren”, vertelt Henk van de Bruinhorst. “We baggeren dan om meer diepte te krijgen. Ruimte voor de vissen, maar ook voor de waterkwaliteit en voor het leven op en rond het water.”
Rond de vijver staan veel bomen en groen. Als die er niet stonden, was baggeren niet nodig, vertellen de twee experts, maar eens in de veertig jaar is nu zeker nodig.
Want in het slib gaat van alles broeien en doen dat de kwaliteit van de vijver aantast of zorgt voor stankoverlast. Twee jaar geleden zorgde het slib bij andere Udense vijvers voor stankoverlast die verdween na het baggeren. Nu is de vijver bij Morene aan de beurt om onwenselijke geuren te voorkomen.
Maar voordat er gebaggerd gaat worden is eerder kwaliteit van het slib vastgesteld en nu dus de dikte en diepte van de sliblaag of wat er nog meer allemaal ligt?
“We komen van alles tegen tijdens het baggeren”, lacht Casper . “Fietsen, tuinmeubilair, verzin het maar, alles waar mensen vanaf moeten.” Nee, lijken of schatten komen ze nooit tegen, hoewel …”We baggeren ook wel eens bij kastelen zoals Slot Loevestein”, vertelt Henk. “Daar hebben we kruiken gevonden van 600 jaar oud! En kanonskogels, munten, dolken en zulke dingen.”
Nee, ze mogen die schatten niet houden, weet Casper. “Er zijn dan archeologen bij natuurlijk. Nee, hier niet. Hier is niet de verwachting dat er archeologische vondsten gedaan worden.”

[image=154353]

De twee peilers zijn van het bedrijf Klaar Baggertechnieken uit Nieuwland. “Tussen Gorkum en Vianen”, vertelt Henk. “Nee, dat is niet ver weg. We zitten door heel Europa dus dit is kortbij.” Zeker voor Casper want die woont in Uden. Ook aan de Industrielaan moeten de twee nog een vijver peilen voordat ook echt kunnen gaan baggeren. “Dan komt er een boot in het water te liggen, een ‘onder water bulldozer’ en die schuift als het ware de bagger op naar een laadlocatie. Daar scheppen we het met een kraan in een vrachtwagen. Waarheen het gebracht wordt hangt af van de graad van vervuiling.”
Wanneer dat gaat gebeuren, is nog onduidelijk, want niet alleen het slib wordt bekeken, ook de mogelijke schade aan flora en fauna wordt meegenomen in het onderzoek. “En dan weet je het nooit”, lacht Henk. “Wat er onder het water leeft, is soms belangrijker dan de mensen die er boven leven.”

[image=154355]
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant