Afbeelding

'Als verzuim een arbeidsconflict is'

Zakelijk 52 keer gelezen
UDEN - Hartklachten, lage rugklachten, extreme vermoeidheid. Het zijn veel voorkomende voorbeelden van verzuim met soms een dieperliggende oorzaak. Soms liggen arbeidsconflicten hier aan ten grondslag. Stel je voor dat dit niet aan het licht komt en de arbodienst/bedrijfsarts inzet op een langdurig traject van rust, medische begeleiding en re-integratie naar de eigen werkplek. Waarschijnlijk hoef je het je niet eens voor te stellen en ken je de verhalen uit eigen ervaring. Het verhaal eindigt meestal tragisch voor twee partijen, over het algemeen na twee jaar, met ontslag. Slopende, energievretende en vaak pijnlijke kwesties, voor zowel werkgever als werknemer.

[image=120671]

Het zaaltje was gevuld met de eerste groep genodigde ondernemers en personeelsmanagers. In een anderhalf uur durende workshop legden Renate Kerkhof, arbeidsrechtadvocaat bij Van Iersel Luchtman Advocaten en Henry Nuijen, casemanager bij het Personeelsdiensten Centrum Uden (PDCU) uit, hoe zij verzuim als gevolg van arbeidsconflicten effectief aanpakken. De kleinschalige opzet zorgde voor een persoonlijke sfeer en veel ruimte voor interactie en vragen. Het thema deze middag luidde: ‘Verzuim of arbeidsconflict?’ Henry legde al direct een zenuw bloot, zoals hij dat in de rest van zijn presentatie nog vaker zou doen. De vraag impliceert namelijk al een conflict. Als de vraag zich in de praktijk voordoet moet het verzuim al als zodanig benaderd worden, zo stelde hij. De casemanager gaat in zo’n geval niet alleen het gesprek aan met de verzuimende werknemer. Als een spin in het web schakelt hij tussen werkgever en werknemer, bedrijfsarts en specialisten. Als de oorzaak van verzuim in feite een arbeidsconflict is heeft hij dat binnen de kortste keren boven tafel. Het traject wat PDCU dan op inzet wijkt af van de gebruikelijke verzuimbegeleiding. Het doel is dan namelijk in de eerste plaats: zorgen voor een oplossing in plaats van werken aan herstel.
En zoals het in de praktijk gaat zo ging het ook bij deze presentatie. Henry geeft het stokje door aan Renate. Zij legt vervolgens haarfijn uit wat het belang is van goede dossiervorming, wat daarbij komt kijken en wat het kan opleveren. Bij bijvoorbeeld de beoordeling van een ontslagaanvraag wordt niet alleen naar de werknemer gekeken, maar ook naar de acties van de werkgever. Dan vallen termen als: goed werkgeverschap. En wat houdt redelijkheid en billijkheid ook alweer in? De tip van Renate is: zorg dat je goed beslagen ten ijs komt. Laat je adviseren over te ondernemen acties en wat je allemaal moet documenteren. Je voorkomt hiermee grote problemen en in veel gevallen ook de gang naar de rechter. Als de casemanager vanaf het begin betrokken is bij ‘een zaak’, zo vertelt Renate, dan kan de advocaat snel en goed handelen. Zij kan er van op aan dat de juiste stukken aangeleverd worden en het maakt de kans op fatale blunders een stuk kleiner. Een kleine vergissing kan al desastreus zijn en ontzettend duur uitpakken. Door de nauwe samenwerking, waar nodig, tussen Van Iersel Luchtman Advocaten en PDCU, kan een duur proces in veel gevallen worden voorkomen.
Uit de reacties uit de zaal bleek dat werkgevers zich vaak in het nauw gedreven voelen door de wetgeving. Werkgeversverplichtingen worden als zwaar en lastig ervaren. Zo zeer zelfs dat zij vaak maar kiezen om kritiekloos elke ‘verplichting’ na te komen en door te betalen. Maar Renate, Henry en Marcel zagen in veel van de genoemde praktijkvoorbeelden ook kansen om problemen netjes op te lossen en verzuimduur noemenswaardig te bekorten. Een knagend gevoel moest hier en daar plaats maken voor opgetogenheid. Soms blijkt verzuim niet alleen een kostenpost maar ook een kans. Hierin bewijst zich de formule van het PDCU. Een paar keien van Udense specialisten die de taal van de ondernemers verstaan. Waar nodig werken zij samen en hanteren dezelfde visie. Uitstekende bereikbaarheid en korte lijnen. Dat werkt!
De workshop zal later voor andere bedrijven herhaald worden. Geïnteresseerden hiervoor kunnen zich melden bij PDCU, Marcel van Dijk. Tel: 0413-335207. info@pdcu.nl
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant